Thursday, April 4, 2013

Jaundice

Assalamualaikum dan hai pembaca :)

Semua baby yan baru di lahirkan tak lari dari kena jaundice atau lebih di kenali sebagai kuning. Begitu juga Anas. Hari ke 3 Anas sudah ada tanda-tanda jaundice dan kena ke klinik keesokan hari nya. Hari ke 4 saya dan hubby bawa Anas ke klinik. Bacaan 174 umol/L (10.2 mg/dL). Dinasihatkan untuk teruskan BF dan datang semula untuk cek pada hari ke 7.

Hari ke 7, bacaan 178 umol/L (10.4 mg/dL). Meningkat sedikit dari bacaan yang lepas tapi menurut doktor bacaan macam tu tak perlu bimbang. Jaundis lebih mudah berkurangan. Dinasihatkan untuk teruskan BF dan cek semula pada hari ke 11.

Hari ke 11, bacaan 169 umol/L (9.9 mg/dL). Sudah menurun, teruskan penyusuan dan kembali semula hari ke 14.

Hari ke 14, bacaan 159 umol/L (9.3 mg/dL) dan tak perlu datang dah. Anas sudah bebas dari jaundis. Hoyeaah.. Tak perlu ke klinik dah.

Alhamdulillah kuning Anas bukanlah bacaan yang tinggi dan saya bukan berdarah O. Tetamu yang datang melawat Anas memberi banyak nasihat untuk mengurang dan menghilangkan kuning. Antaranya bagi Anas minum susu kambing, air tebu hitam, anggur hijau, jemur bawah cahaya matahari, beli ubat titik dan berbagai petua lagi. Tapi satu pun saya tak ikut, Saya hanya senyum apabila mereka beri nasihat di atas.

Mengikut pembelajaran saya ubat untuk kuning hanyalah BF dan phototeraphy kalau peringkat teruk. Perut baby terlalu kecil dan belum matang untuk menampung semua bahan di atas. Sudahnya saya minta untuk saya saja yang makan dan minum benda-benda tersebut dan khasiatnya akan di salurkan pada Anas melalui BF. Begitu juga dengan berjemur di bawah cahaya matahari. Cahaya matahari mengandungi sinaran radioaktif yang tidak bagus untuk manusia walaupun di awal pagi.

Tetapi berada dalam lingkungan orang-orang lama yang terlebih dahulu makan garam memang susah untuk berdebat dari segi perubatan moden dan tradisional. Dari bermasam muka dan tidak bertegur sapa sebaiknya diam sahaja.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...