Monday, March 10, 2014

Sambutan Hari Lahir Anas Syauqi

Tarikh : 1/3/2014
Hari : Sabtu
Masa : 5-7 petang

Majlis bermula selepas Asar dengan bacaan doa dan tahlil. Kemudian upacara potong kek dan majlis bermula. Selepas Maghrib majlis tamat.
Persiapan untuk majlis ni kami mulakan seawal sebulan dengan saya list down barang-barang keperluan.

OP
Kami hired Krypictures Hanya ambil shoot and burn. RM250. Lepas 4 hari majlis dapat dah softcopy. Alhamdulillah senang berurusan dengan mereka, tak berkira, banyak idea. Hubby pun senang dengan mereka.

Kek
Mulanya order dengan seller yang selalu tempah. Tak de minta quotation, terus hantar pic kek yang nak, inform flavour dan date nak kek. 3 hari sebelum majlis dapat msg, dia tak dapat nak prepare kek, ada masalah. Sudahnya tengah hari tu beli kek Secret Recipe je. Tak banyak pilihan pun. Amik je la yang flavour yang ada. RM87 (+ tax)
cake stand - potongan kayu koleksi sendiri
Lokasi
Rumah parent saya.

Khemah
Rumah parent saya ruang tamu sempit. Nak mudah sewa khemah sebijik. Sewa khemah + kipas sahaja. Kerusi meja guna mak cik saya punya. RM150, ayah saya sponsor.

Menu
Bihun goreng, pulut kuning, bubur, nasi putih, kari daging, roti benggali = RM100 (mak saya masak)
Laksa beras = RM50 (homemade by MIL)
Cream puff 100 biji, kek polkadot 60 biji = RM 70 (order dari kawan)
Salad buah 
Sweet, Candy, belon = tak ingat harga

Backdrop
Idea amik dari google.
Kain belakang, skirting meja sewa = RM50
Gambar - koleksi sendiri. Print 50sen sekeping
penyepit kayu - 2x3 dozen RM2.50
carpet - koleksi sendiri


Guest Book 
GB - RM2.20 (beli kat stationary)
photobook - koleksi sendiri
Frame + pic - koleksi sendiri


Jemputan
Saudara dan teman rapat. Lebih kurang 50 pax

Banyak kekurangan pada majlis ini. Pertama kali handle majlis camni. Badan memang letih. Rasa tak cukup kaki tangan. Terima kasih banyak-banyak pada keluarga saya yang banyak membantu. Mujur la Anas tak buat perangai sebelum majlis, cuma masa majlis dia memang tak beri kerjasama. Langsung tak senyum. Moody je. Kurang tidur agaknya. Makanan pun banyak yang lebih, saya order semua untuk 50 orang. Selepas ni perlu kurang kan lagi. Ye la, tak kan semua 50 orang nak makan semua jenis makanan kan? Tapi bila fikir balik, lebih baik lebih dari tak cukup.

OP bagi pendapat, banyakkan belon, baru nampak macam birthday. Belon kami gantung je. Tak de pun sepah-sepah kat lantai. Dalam rumah je ada sepah tapi majlis luar rumah kan. GB ramai tak tulis. Lupa nak ingatkan tetamu tentang GB. Tetamu sampai terus ke meja makan. Meja GB ke dalam. Deco GB corner ada kurang. Lupa nak bawa canvas. OP ada tanya tentang tu.

Itu lah tujuan saya catat di sini, supaya saya ingat untuk majlis akan datang. Terima kasih pada saudara dan rakan yang hadir. Juga kepada yang memberi hadiah dan wang. Alhamdulillah murah rezeki Anas Syauqi.



No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...