Monday, August 26, 2013

Review Novel : Rembulan Berdarah



Berhempas pulas menghabiskan bacaan novel karya dari Mazni Aznita a.k.a Anita Aruszi kemudian baru nak meneruskan bacaan novel-novel lain. Novel ni kisah cinta + thriller sikit. Tapi tak de la 'thriller' sangat, cuma ada pembunuhan dan mencari si pembunuhnya je. Saya recommend. Saya bagi 4 bintang. Novel agak tebal. Lambat sikit saya nak habiskan dengan kehadiran si kecik ni. Curi masa lapang semasa bekerja je untuk habiskan bacaan. Macam biasa novel Kak Nita mesti banyak watak, saya yang 3,4 hari sekali baru smabung baca memang pening, kena selak balik page belakang.

Sinopsis

Munif dituduh menbunuh majikannya,Zainal dan menyebabkan anak isterinya diburu. Anaknya Raihana berjaya melarikan diri namun di langgar oleh Bustaman. Sejak kejadian itu Raihana menjadi anak angkat Bustama dan menukar namanya kepada Duha Maisara bagi mengelakkan sesiapa mengenalinya. Kesempitan hidup menyebabkan Duha terpaksa mencari wang lebih untuk menampung kehidupan mereka lalu Duha menjadi penyanyi di kelab malam dan di situ dia telah berjumpa dengan Nashriq yang pernah menjadi teman rapatnya semasa kecil. Namun Nashriq tidak mengenalinya. Beberapa kejadian telah terjadi menyebabkan Duha terpaksa menerima bantuan Nashriq hinggalah Nashriq meminta Duha bekerja dengannya.

Kepulangan adik Zainal, Asri untuk mencari pembunuh sebenar adiknya telah membngkar rahsia siapa dalang pembunuhan tersebut.

Adeh, ape ke pendeknya sinopsis saya buat. Sebenarnya sangat banyak plot dalam novel ni tapi saya tak tahu dah camna nak ringkaskan. Ada kisah kongsi gelap, Zafran dan Nashriq jatuh cinta pada Duha, Duha bertemu ibunya yang hilang ingatan, pertunangan Suraya dan Nashriq yang terbatal, saham syarikat keluarga Nashriq di jual, status Nashriq sebagai anak angkat dan Duha bukannya anak Munif. Banyak kan plot? Nak tahu selebihnya boleh dapatkan novel ni. Selamat membaca.

1 pendapat:

Rina Ramlee said...

Assalamualaikum sis...buku ni ade lgi? Letgo kat saye la sis hihihi...tgh mncari ni

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...