Wednesday, April 10, 2019

Trip ke Legoland Oktober 2018 (Tiket dan Hotel)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Lama dah kami plan nak ke Legoland. Tunggu Anas besar sikit. Pernah bergambar depan legoland. Anas umur 2 tahun masa tu. Sekarang kalau cerita pasal Legoland, dia ingat memori bergambar kat situ. Awal tahun ada janji nak bawa dia ke Legoland kalau berjaya diapers Free dan stop BF. Lama dah plan nak ke Legoland. Awal tahun dah pergi Krabi, so kami tunda lewat sikit ke Legoland. Pilih Oktober je masa birthday saya. Biasanya kami jalan jauh sikit Oktober.

Tiket Legoland Water park dan Theme Park

Blogwalking merata gak nak cari best price tiket Legoland. Dari Lazada, 11street, fave, Klook dan website Legoland sendiri. Saya sampai buat list mana yang murah. Harga lak berbeza-beza ikut tarikh. Kalau boleh nak beli awal tiket. Dahulukan dulu duit yang ada. Nanti bulan lain leh guna duit untuk hotel, minyak, tol dan perbelanjaan lain di sana.



Masa bulan Julai, husband plan nak beli di Shopee. Dia beritahu harga pada saya dan saya bandingkan dengan harga tiket di website. Website tengah promotion masa tu. Beli 2 tiket dewasa dan percuma tiket kanak-kanak. Kami beli untuk theme park dan water park 2 hari berasingan.

Theme Park : RM376 (2 dewasa & 1 kanak²)
Water Park :  RM244 (2 dewasa & 1 kanak²)


Nak kata murah, ntah la. Beza sikit je dengan medium lain. Saya pun dah malas fikir, lagi tak beli takut terguna duit. Beli di website, terus masukkan date yang nak pergi. Saya call Legoland untuk confirmation perlu booking atau apa² prosedur lain. Cuma print e-pass dan bawa ke entrance. Tak perlu ke kaunter dah. Auni Suraya bawah umur 3 tahun. Theme Park tak perlu bayaran, Water Park je kena bayar RM10 untuk swimming diapers.



Hotel

Survey beberapa hotel yang jaraknya tak terlalu jauh dengan Legoland. Husband nak hotel ada pool, kalau boleh nak breakfast sekali. Saya shorlisted Pariss Hotel dan V8 hotel. Harga lebih kurang je untuk tempoh semasa kami di sana. Baca review pelanggan lain yang pernah stay dan kami decide untuk ambil Pariss Hotel. Bayaran RM300 untuk 4 hari 3 malam di sana termasuk sarapan.


Review hotel (sekadar pendapat saya)

Bilik katil King dengan 4 bantal. Sangat selesa untuk kami berempat. Ada Tv 32 inci dengan beberapa channel astro dan siaran Singapore. Rancangan tv ada yang clear elok ada yang langsung tak nampak jalan cerita.
Coffe table dan coffee set + mineral water.
Almari dan hanger
Sabun mandi built in dalam shower
Sabun ketul, berus gigi 2 dan shower cap di sedia kan. Sinki dan cawan berus gigi juga ada. Tisu extra ada 1 roll. 1 roll hang on tepi toilet bowl.
Sejadah saya call dan dihantar ke bilik.
Towel 2 adult size, 1 face towel.
Wifi ada. Kadang laju kadang langsung tak leh buka apa pun. Kami lagi banyak guna data fon je.
Ada swimming pool

Kami keluar bilik selepas sarapan dan balik ke bilik selepas 6 petang. Bila balik bilik, bilik dah siap kemas, sampah dibuang dan semua peralatan di ganti baru iaitu tuala,sarung bantal, tisu, toiletteries dan coffee set. Alhamdulkllah tak de barang yang hilang walaupun saya tinggal laptop dalam bilik.

Breakfast

3kali kami breakfast. Menu basic saja. Hari pertama ada Nasi lemak dan mee goreng sebagai main course. 2 menu ni bertukar setiap hari. Hari kedua Nasi Goreng dan kueteow goreng. Hari ke3 menu yang sama macam menu hark pertama. Menu lain yang sama setiap hari adalah bubur, kuih pau, roti (jem, coklat, sekaya), cereal, red beans, scrambel egg, sosej, hashbrown, salad dan dressing. Air sama je tiap² hari, kopi, teh, susu dan jus buah. Hari pertama breakfast saya bawa tupperware tapau nasi lemak dan mi goreng untuk nak bawa masa ke water park. Kanak-kanak umur 5 tahun kena cas tapi staf situ tak tanya pun pasal Anas. Anas tak makan apa pun. Banyak tidur je. Auni ada la juga makan sikit.



1 comment:

  1. dulu pun pergi JB, tido kat paris hotel ni jugak. puas hati & berbaloi. kira murah juga.

    ReplyDelete

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...