Wednesday, November 6, 2019

Trip ke Melaka 2019 - My Birthday celebration - Day 2

24/10/2019 Khamis

Mame Jonker House - Free entrance
Old West - RM104
Kuih keria - Rm6
Coconut Shake - RM3.80
Cendol - Rm6
ShortBreak Family Mart - RM5.90


Penginapan di sini sekali dengan sarapan. 9 pagi baru kami turun makan di Bayou Lagoon cofee house. Ikutkan Anas kena bayar sebab dah lebih 3 kaki tapi yang jaga di pintu bagi je masuk. Menu biasa2 je. Ada roti canai, ommelette, bihun/mi/kueteow sup atau tomyam, roti + spread, nasi lemak, bubur, bihun gireng, samosa, sosej, baked beans, wedges, coco crunch, cornflakes rendang ayam. Buah dan salad satu jenis je. Air ada jus oren dan minuman panas teh dan kopi. Kami makan bihun sup, buah tembikai, ommelette. Itu je yang masuk selera. Auni makan coco crunch.


Lepas makan naik bilik tukar baju mandi. Anas Auni berzikir nak mandi waterpark bila tengok orang lalu lalang pergi mandi masa makan tadi. Husband temankan Anas Auni mandi, saya kemas barang dalam bilik. Anas guna wristband saya je. 12 tengah hari kami plan nak ke Mamee Jonker House (MJH) . Susah nak parking area sini. Parking jauh, guna kupon parking dan jalan sekitar Jonker Walk.


Singgah Family Mart, redeem ais krim percuma. Masuk kedai sebelah makan Cendol. Then sambung jalan ke MJH. Bergambar dan jalan2 je dalam tu. Ada jual merchandise dan produk Mamee. Ada cafe juga dalam tu. Dalam perjalanan pulang ke Hotel jumpa gerai Keria Antarabangsa Limbongan. Nak rasa je tapi yang dijual 1 pek 10 biji. Nak tak nak kena la beli. RM6 harganya.


Then, husband singgah Coconut Shake Klebang. Mulanya nak minum situ tapi ramai orang. Bahagian yg bungkus langsung tak de orang. Kami bungkus je. 4 petang sampai bilik dan paksa anak2 tidur.


6 petang kami bergerak ke Ayer Keroh untuk ke Old West di AFamosa Resort. Husband ajak singgah kedai makan sotong kangkung. First show mula 8.30 malam. Masa kani sampai ada nyanyian dan tarian di luar. Tiket old west dah beli, pergi ambil wrist band je. Kanak2 bawah 90cm tak perlu tiket. Auni pun tak perlu tapi kami dah beli, guna je la.


Masuk dalam old west tak de check beg. Kami bawa roti, air, keropok. Kat entrance dah kena tahan untuk bergambar. Layan je la. Then kami bergambar sekitar dalam tu. Ada funfair, rumah hantu, feeding animal. Semuanya berbayar. Tak ramai pun orang dalam tu. Haiwan ada unta, kambing, ayam je rasanya.


8.25 malam kami masuk ke tempat show. Pilih tempat nak duduk. Sementara show nak start, ada la jualan makanan. Nasib la Anas Auni tak merengek nak makanan. Kami bagi je keropok. Nasib la bawa makanan sebab makanan yang dijual mahal. Jagung semangkuk je RM8. Hujan renyai dan tunggu kejap dalam 5 minit dah stop hujan. Show pertama kalau ikut schedule Red Indian. Yang keluar 8 orang buat fire show dalam 10 minit.


Habis 10 minit, masuk balik yang jual makanan tu beserta dengan kambing-kambing. Sekali makanan untuk kambing dijual. Mula la kambing ikut siapa yang beli makanan tu. Memang nampak sangat kambing kelaparan. 10 minit gak la menonton kambing naik tempat duduk penonton cari makanan. Kemudian show diteruskan. Show perarakan je. Staf old west lalu dengan berpakaian hantu tema Halloween. Then haiwan2 tadi lalu semula. Mula2 burung, then kambing, unta dan ayam.


Pastu ada la laluan kenderaan yang dihias lampu, hantu2 yang menari, dan last sekali fire show 1 minit. Then habis. Husband tanya ini je ke shownya? Haha.. Cam tak berbaloi membayarnya. Tapi Anas Auni seronok. Nak datang lagi malam esok. Husband pergi tanya kat pintu masuk tempat show, ada lagi ke show. Dia tunjuk ada kat tepi tu. Kami pun pergi tengok. Show budak2 hantu tadi gak tapi tukar baju dah dok buat breakdance dengan menati lagu popular zaman sekarang.


Kami bergerak keluar dan kena tahan beli gambar yang diorang tangkap tadi. Rm23.70 rasanya sekeping. Gambarnya close up muka. Pemandangan belakang tak nampak pun. Gambar kami shoot elok lagi. Nak keluar kena lalu area feeding animal dan funfair. Bagi Anas Auni tengok unta dan kambing. Itu pun seronok dah budak2 tu. Sambung bergambar kat port mana yang belum dan balik.


Dalam kereta nak balik hotel, dua2 pun dah terlena. Saya janji beli Happy  meal kalau behave. Auni je la sempat makan. Husband lak beli burger kat Pak Ya Retro area hotel. Sedap katanya. Kalau check in area Bukit Katil, cari burger ni. Murah je. Baru RM2.50. Masuk bilik tidur.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...