Friday, April 26, 2013

Review Novel : Bunga Syurga

Novel di saya mula membaca sebaik sahaja tamat sesi berpantang. Karya penulis ni memang kena dengan jiwa saya. Gaya bahasa yang bersahaja dan tidak terlalu berat. Jalan cerita yang menarik memang buat tidak sabar dan meneruskan pembacaan tetapi dengan kehadiran si kecil memang tak dapat nak habiskan pembacaan dalam masa yang singkat seperti dahulu.

Sinopsis

Riffki kehilangan kekasihnya, Laila semasa kejadian pengeboman di Bali. Selepas kejadian itu dia berubah menjadi keras hati, panas baran, mempermain kan perasaan wanita dan memberontak. Kemudian dia bertemu Hijjaz dan menyangka kan Hijjaz seperti wanita lain yang boleh dia permainkan. Akibat salah sangka, Riffki telah mengambil syarikat tempat Hijjaz bekerja untuk menguruskan galerinya. Riffki sedar perasaan nya berlainan ketika bersama Hijjaz dan Hijjaz mulai jatuh hati pada Riffki walaupun Riffki melayannya dengan kasar. Hijjaz meminjam wang dari Riffki dan sebagai balasannya dia harus mengikut telunjuk Riffki termasuklah menyamar sebagai teman wanita Daniel, abang tiri Riffki yang tidak mahu di jodohkan dengan anak kenalan umi nya. Daniel yang sememangnya mengenali Hijjaz atas urusan perniagaan telah jatuh cinta pandang pertama pada Hijjaz dan melamarnya. Hijjaz dalam dilema antara Riffki dan Daniel tetapi Riffki telah menyatakan hanya Laila di hatinya. Kehadiran Hazmin Iskandar untuk meruntuhkan empayar perniagaan keluarga Daniel dan memecahbelahkan keluarga mereka telah membuka rahsia yang hanya di ketahui oleh ayah Daniel dan Riffki. Apakah rahsia tersebut? Siapakah pilihan Hijjaz? Bagaimana hubungan Daniel dan Riffki selepas Hijjaz membuat keputusan memilih calon suaminya?

Saya beri 4.5/5 bintang untuk novel ni. Pembacaan saya lebih cepat untuk novel ni. Memang menarik ceritanya cuma kena fokus sebab penulis campur adegan semasa dan flash back. Kalau fokus tak de la confuse kan? Dan banyak watak dalam ni. Boleh juga sebabkan confuse. Selamat membaca.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...