Monday, August 12, 2013

Syawal 2013 kami

Alhamdulillah. Syawal kali ini sangat bermakna dengan kehadiran Anas Syauqi. Rasa family kami dah lengkap. Persiapan Syawal hanyalah sederhana. Masing-masing sepersalinan sahaja. Anas pun beli 2 pasang je baju. Selebihnya guna pakaian yang dapat masa lahir. Masih banyak yang belum pakai. Tahun ni macam biasa bermalam di kampung husband. Malam raya pusing-pusing pekan. Tengok suasana lelong malam raya. First time experience bagi saya. Selalu malam raya terperuk dalam rumah buat kerja. Memang meriah, sesak, ramai orang, jalan jammed. Anas pun tak buat perangai. Masuk kereta Anas lena. Sampai rumah PIL, sambung tidurkan Anas dan saya pun tertidur.

1 Syawal, bangun Subuh baru bangun tolong MIL masak. MIL sibuk siapkan jahit baju raya malam tu. Pagi baru nak prepare juadah wajib rumah PIL, Laksa beras. Rendang dah siap SIS masak. Saya tolong siapkan bahan-bahan kuah laksa dan rebus nasi impit. MIL buat sendiri laksa beras. Siap sedia bahan, mandi, isi kuih muih dalam balang dan siapkan Anas Syauqi. Lepas solat sunat hari raya, tetamu datang, layan jap, hidang makanan dan gerak ke rumah kawan hubby.
Lebih kurang sejam di sana, gerak semula ke rumah PIL, makin bertambah tetamu. Diorang semua berebut nak main dengan Anas. Masing-masing tak pernah jumpa Anas. 2 petang kami bergerak pulang ke rumah family saya. Seperti tahun-tahun lepas, ayah saya akan buat open house dan kesempatan ini yang ada untuk bertemu saudara mara yang jauh. Tu pun tak sempat jumpa, 4 family dah pulang masa kami sampai.




 
Menu di rumah family saya rendang ayam, ketupat palas, nasi impit, kuah kacang, gulai ikan talang, roti benggali, laksa bihun, ulam-ulaman dan smabal belacan. Setiap tahun pun menu yang sama. Petang hujan lebat, dapat la berehat sekejap, tetamu pun tak de bika hujan. Sempat la kami tangkap gambar sekeluarga. Adik ipar saya yang tengah berpantang pun ada. Lengkap la gambar raya kami sekeluarga tahun ni. Alhamdulillah. Malam lepas semua tetamu pulang, selesai kemas rumah kami balik rumah kami.


2 Syawal kami pergi menziarah saudara mara saya. Waktu agak singkat sebab hari jumaat, lepas solat Jumaat baru gerak. Tak banyak rumah yang kami pergi. 4 je kot dan sempat ziarah kawan saya yang baru melahirkan anak. 3 Syawal pulang semula ke rumah PIL dan ke rumah kawan-kawan hubby. 4 Syawal masih di rumah PIL, family saya ke sana kemudian ke rumah saudara saya yang berhampiran, ke kenduri kahwin kawan hubby dan ke rumah kawan saya. 5 dan 6 Syawal kami suami isteri sudah bekerja T_T
 

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...