Wednesday, November 22, 2017

Review Novel : Red Velvet





Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Novel ini saya capai dari rak walaupun belum sampainturn nak baca sebab drama red velvet dah nak mula siaran. Tapi dekat nak minggu terakhir batu saya habiskan membaca. Banyak betul beza drama dan novel. Tapi jalan cerita masih sama. Ada beberapa babak di tokok tambah dan di ubah. Mungkin nak sesuaikan dengan pelakon kot. Watak Alif Aziz sesuai sebagai Izzat tapi Helena mungkin orang lain lebih sesuai banding dengan Neelofa. Mungkin Aida Jebat 😌

Sinopsis
Izzat dibayangi trauma zaman kecil bila ayahnya meninggalkan ibunya sebab bercinta dengan kerani nya. Sejak itu dia membenci wanita perampas. Izzat mengusahakan kedai kek dengan bantuan Aida, Kuza dan Zu. Red Velvet buatannyamenjadi best seller.
Helena, anak tunggal kepada Datuk Fauzan, menteri dalam kerajaam dan di kenali ramai. Helena bercinta dengan Fareeq yang menjadi ketuanya. Fareeq telah berkahwin dengan Suhaila selama 4 tahun tetapi dia menyatakan pada Helena yang dia tidak cintakan Suhaila. Hubungan mereka ditentang oleh semua hingga mereka nekad ingin berkahwin di Thailand. Pada hari mereka merancang ke Thailang, Fareeq mendapat khabar yang isterinya hamil. Helena mendengar berita itu dan nekad lari dan ingin membunuh diri. Nyawanya di selamatkan oleh Izzat.
Izzat membawa Helena ke rumahnya untuk tumpang bermalam dan disambut mesra oleh ibu dan adiknya, Zati. Izzat membenci Helena dan mengarahkan keluar dari rumah. Helena membantu ibu Izzat menjual nasi lemak. Bakeri Izzat kekurangan staf dan Helena diminta membantu di bakeri. Di situ hubungan mereka menjadi baik. Fareeq berjaya menjejaki Helena dan nekad ingin berkahwin dan menceraikan isterinya.
Selepas Izzat dan Helena menjadi kekasih, muncul Suhaila dan Izzat membenci Helena. Datuk Fauzan pula mengheret Helena pulang dan dihantar ke Jepun. Bagaimana kesudahan hububgan mereka?


Versi novel lebih teratur jalan ceritanya, manakala drama nampak kucar kacir. Babak melompat sana sini. Sebab saya dah habiskan novel, saya paham keseluruhan cerita. Ini novel pertama hasil karya Acik Lana yang saya baca. Not Bad.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...