Friday, May 11, 2018

Pengalaman mengundi PRU 14


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
9/5/18 hari kuta semua mengundi. Tak nak cerita keputusan atau lain².nak cerita pengalaman saya sendiri. Ini kali kedua saya mengundi. Kali pertama 2013, Anas baru 2 bulan kot, pastu tahun ni Anas dah 5 tahun. Masih di pusat mengundi yang sama walau alamat tempat tinggal dah bertukar 3 kali. Saja tak nak tukar. Kawasan ni kawasan saya membesar dan nak datang sini mengundi pun tak jauh dari rumah saya.


PRU 13 mengundi di kampung suami terlebih dahulu. Kami pulang ke kampung awal sehari dan awal pagi hari mengundi suamj ke pusat mengundi. Dapat la tengok suasana di kampung. Selesai suami mengundi kami berangkat pulang ke kawasan saya pula. Memang lengang dan tiada orang kecuali petugas saja. Mengundi di tingkat 2. Saya naik sampai tingkat 2 dan kosong. Rupanya ground floor mereka panggil tingkat 1 dan tingkat atas dipanggil tingkat 2. Saya lak paham lain. Penat naik turun tangga saja. Mengundi tak de masalah. Tunjuk kad pengenalan diberi kertas dan terus ke petak mengundi dan pulang. Tak kurang 10 minit selesai.


Berbeza dengan PRU 14, suami nak mengundi tempat saya dulu kemudian baru pulang ke kampung suami. Dia nak tengok suasana sini. Katanya lebih meriah dari kampung. Seawal 9 pagi kami bergerak dari rumah. Jalan sesak sangat. Saya pula nak ambil barang dari kawan saya. Ulang alik jalan sana sini dan 11.30 pagi baru saya sampai di pusat mengundi saya. Di kaunter untuk pendaftaran tiada masalah. Ada 4 staf bertugas. Tak sesak di situ. Semakan nama serah Ic dan dapat kerta tulis nombor bilik mengundi. Agihan bilik mengundi ikut nombor nama kita pada senarai kertas pendaftar undi. Yang bilik last ni semua yang muda la. Satu bilik pecahan 600++ orang.


Masa saya mula beratur di bilik nombor 4 barisan dah panjang dan masa tu 11.40 pagi. Bilik no 3 dua kali lebih pendek dari barisan kami. Nampak sangat ramai anak muda datang mengundi atau pun anak muda semua keluar lambat mengundi. Keutamaan di beri pada ibu mengandung dan pada yang bawa anak. Itu pun kalau anak meragam. Kalau anak senyap, kau beratur la. Nasib la ada handphone. Boleh gak main game, snap photo, update status dan buka Facebook. Husband dan anak-anak tunggu dalam kereta. Husband message banyak kali untuk update berapa panjang lagi barisan. Masing-masing lapar, belum makan lagi semua. Dia belikan roti dan air je dulu sebagai alas perut.

20 minit terakhir saya dah berpeluh-peluh. Tak selesa dah rasa. Tapi masih boleh beratur. Lepas 90 minit beratur sampai juga giliran saya. Lega masuk bilik mengundi. Ada penghawa dingin. Sejuk je. Lepas verified pengenalan diri, celup jari dalam dakwat, ambil kertas undi. Masuk dalam kotak, tanda, masuk dalam box dan cepat² keluar. Dari rumah dah tau nak ✖ apa. Saya pun tak leh lama sebab dah lebih 1 petang. Masuk kereta terus gerak pergi makan. Kedai makan semua penuh. Pergi fast food tapi tak fast pun. Pelanggan ramai, staf kurang.

Lepas makan terus ke kampung suami. Hujan lebat tapi trafik lancar. 4 petang baru sampai tempat mengundi suami. Orang dah tak de dan cepat saja prosesnya. Alhamdulillah sempat mengundi kami suami isteri. Pergi rumah mertua sampai 6 petang. Husband nak ada di rumah sebelum 8 malam untuk keputusan PRU14. Beejaga la kami suami isteri sampai pagi nak tahu keputusan. Saya lebih kepada nk tahu cuti ke tak je. Suami memang tunggu sampai habis tapi saya memang tak tahan.
Sebelum 2 dah tidur.

Alarm telefon bunyi dah ada kawan update yang cuti 10 dan 11 Mei. Solat Subuh dan sambung tidur. Tahniah Pakatan Harapan.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...