Friday, December 20, 2019

Lone Pine Boutique Hotel - celebration husband's birthday

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Rasa tahun 2019 banyak sangat check in hotel 😂. Duit pun tak berapa banyak memandangkan Anas masuk sekolah dan Auni pun dah plan nak hantar tadika swasta. Keperluan wang meningkat hujung-hujung ni. Cuti saya pun tak banyak sebab tahun ni belajar, cuti tahun ada separuh je. Husband tak kisah kalau tak celebrate tapi saya cari gak hotel dekat2 yang special sikit.

7/12/2019 - Sabtu

Birthday husband hari Isnin. Kami dua2 tak dapat cuti hari tu. Check in hotel on weekend je. Harga Hotel on weekend + cuti sekolah memang di luar kemampuan la. Saya lama dah teringin check in Lone Pine. Saja survey harga di beberapa apps. Buat kira² dan fikir nak tunggu 11.11 promo diskaun. Sebab tak sabar dan Agoda beberapa kali email bagi tawaran harga, saya terus book. Tak tunggu pun 11.11. Luckily masa 11.11 hotel dah fully booked dan harga bertambah RM100++

Harga di Agoda RM320.45 untuk date Disember (weekend + school holiday)
Bilik deluxe + breakfast.

Gerak dari rumah 12 tengah hari, pergi lunch dulu then terus shoot ke Hotel. Ikut Maps, jammed dan mungkin sampai lepas dari 3 petang. Just nice sampai 3.10 petang. Husband cari parking dan saya ke kaunter. Kecil je site reception, tak macam hotel-hotel lain yang saya pernah stay. Macam konsep garden. Ada 2 meja dan waiting area.

Ada beberapa family tengah tunggu turn, so saya just tunggu. Then ada staf datang tanya dan minta saya ke meja sebelah tu. Tunjuk IC, isi details (Plat kereta, phone number dan sign). Bayar deposit RM100. Sambil2 tunggu tu saya dihidangkan dengan welcome dream. Air peach ke guava. Pure juice yang sedap. Katanya bilik akan siap dalam 15 ke 20 minit.

Sementara tunggu bilik, kami bergambar sekitar lobi. Macam port nak bergambar kat hotel ni. Then, receive call, bilik dah boleh masuk. Saya collect kad dan masuk bilik. Saya suka biliknya. King bed, smart TV dengan limited channel,Unifi TV je channelnya bukan astro channel. Shower dan toilet berasingan. Depan toilet ada pintu yang boleh slide terus nampak katil. Kalau tutup full cermin dan ada almari dengan bathrobe, selipar, kain batik + sarong pun ada ok. Ubat nyamuk elektronik pun ada.

Toiletteries

Dressing room dengan cermin yang besar dan kerusi. Mesti puas untuk yang kaki make up. Toiletries banyak - soap, lotion, shower gel, shampoo, conditioner, shave + shaver cream, sewing kit, cotton pad, shower cap. Ada juga mini fridge. Dalam fridge ada 4 tin air. Biskut, Mineral water, teh dan coffee pun ada. Semuanya percuma.

Balkoni menghadap pokok dan ada divider. So nampak sipi2 pantai. Di balkoni ada bathtub, meja, kerusi dan sofa. Selesa untuk bersantai. Nak mandi pun selamat, depan tak de orang nak skodeng. Balkoninya luas, ada plug, kipas, lampu, sliding door.

Masuk je bilik, Anas Auni nak mandi bath tub. Bagi je diorang mandi sementara kami solat zohor dan Asar. Lepas solat, ajak turun pool. Pool ada 2 - dewasa dan kanak2. Sebab banyak pokok sekeliling banyak la daun berguguran dalam kolam. Tepi pool ada khemah dan kerusi santai. Masa kami pergi ni ada event wedding kat sebelah pool. Yang mandi pool pun tak ramai.

Lepas mandi pool, kami ke pantai. Ingat nak bagi Anas Auni mandi laut tapi ombak kuat. Penjaga pantai tak bagi dekat dengan air laut. Bagi diorang main pasir jap then sambung di pool. Pool boleh mandi dampai 8 malam. Kami stop 7 malam. Masuk bilik diorang sampung bath tub dalam bilik lak. Lepas solat Maghrib kami keluar cari makan. Lapar lepas berendam.

Makan malam sekitar hotel agak mahal. Area pelancong kan? Kami pergi port selalu kami makan, Becha Lama. Saya order menu wajib, Spagheti Becha. Sos bolognese ada meatball dan Mozarella cheese. Memang sedap. Husband order chicken wing dan nasi goreng Becha.

Dalam perjalanan balik hotel, Anas tertidur, Auni pun sleepy. Elok sampai bilik cargas lak main dalam bilik.

8/12/2019 - Ahad

Breakfast hotel seawal 6 pagi tapi kami turun cafe 8.30 pagi. Sebut nombor bilik dan terus di bawa ke meja yg ada 2 kerusi. Anas Auni takde tempat duduk. Bagi je la diorang duduk, kami pergi ambil makanan. Lepas ambil makanan dah ada 2 kerusi extra. Makanan biasa2 je, tak wow pun.

Yang best ada mesin kopi 😉 boleh pilih nak espresso ke coppucino. Lain2 waffle, egg station, buah2, kek, roti, nasi lemak, air buah2. Anas Auni makan buah dan cereal je then berzikir nak mandi kolam. Meja kami lak tepi pool je.

Husband naik bilik dgn anak2 tukar baju, dan saya masih makan dekat cafe. Then husband lak datang makan dan saya pergi monitor anak2. Sampai 10 lebih gak la. Then, ajak anak2 naik bilik, sambung berendam dalam bath tub lak.

Sementara anak2 mandi, saya kemas barang. 11.30 ready nak check out. Husband simpan barang dalam kereta, saya bawa anak2 ke games room. Ada PlayStation, carrom, congkak dan beberapa mainan lain. Tapi alat nak bermain saja dalam tu. Buah carrom kena pergi ambil kat kaunter bawah.

Malas nak pergi ambil, saya terus check out, ambil deposit dan kami bergambar sekitar hotel.
Selain check in di hotel, saya juga ada book dinner di tempat favourite husband. Nanti saya cerita kat next entry.