Monday, January 18, 2021

Family Getaway : Natasya Riverside Resort

 


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ayah suka kalau kami sekeluarga dapat berkumpul dan bercuti di mana-mana. Memandangkan masing-masing dah kahwin, ada yg mengandung, baru bersalin, bekerja, susah la nak aturkan percutian. Plan asal nak pergi Langkawi April hari tu. Hotel dah book with full payment tapi sebab PKP dan tak tahu bila Covid19 nak reda, request untuk full refund dari Traveloka. Nasib la dapat full refund. Masa bulan September ayah dah bising suruh cari tempat nak cuti-cuti. Beberapa tempat kami list down. 



Lepas bincang adik beradik, kami pilih Disember walaupun saya tak berapa berkenan jalan-jalan masa Public Holiday dan cuti sekolah, tapi dah semua pun free masa ni. Dari tempat yang kami listed tu mostly full. Adik tag saya di FB location ni. Saya pun whatsapp tanya untuk tarikh yang kami nak pergi tu masih ada kekosongan atau tak. Masih kosong dan beberapa pilihan bilik di beri. Saya terus book 4 cabin dengan deposit untuk secured. 



Bulan 10 covid naik balik dan beberapa tempat PKPB sampai 20/12/2020. Lepas 20hb baru saya whatsapp semula pihak resort dan kawasan sini green zone. Kami pun bukan red zone, boleh keluar negeri dan daerah. 


26/12/2020 - Sabtu

Tol RM16.32

Minyak : RM69

Kabin RM180 x 4

Update di group family, jumpa 8.30 pagi di kedai makan. 9.30pagi baru bertolak dari kedai. Singgah RnR Gunung Semanggol, Beli Burger Ramly dan top up kad TouchNGo. 12 tengah hari sampai destinasi. Kami ikut maps je. 1 kereta silap destinasi. Adik saya drive ke Natasya Caravan. Sampai terus saya ke reception tanya berkenaan bilik. 2 petang baru boleh check in. Penginap lain baru serah kunci nak check out. 


Sementara nak tunggu 2 petang, kami turunkan beg dan lepak dekat meja yang di sediakan depan kabin. Saya tanya siap-siap kat kaunter, yang mana satu bilik kami. So, nanti nak bawa barang senang la. Banyak gak barang sebab kami nak BBQ sekali. Dari tempat kami lepak nampak la pekerja tengah bersihkan bilik. Kami jalan-jalan sekitar chalet. Area belakang ada sungai. Ada gym, wall climbing, dart dan tamn permainan. 


Ada yang berkhemah depan sungai. Cuaca panas terik, kawasan sungai takde tempat berteduh. Banyak batu dan air sungai agak deras. Tak leh biar budak2 mandi tanpa pengawasan. Husband bawa budak2 mandi sungai. Dia dah tak tahan panas. 2.10 petang saya pergi tanya kunci bilik. 


3 bilik dah ada kunci. Bilik last tengah pasang cadar. Ayah saya nak bilik tu, dia ada guna tandas dan cakap air bertakung. Saya sampaikan pada kaunter dan ada staf datang tengokkan bilik. Kena bayar deposit RM50 setiap bilik. Semua pilih bilik masing-masing. Last bilik dapat kat saya. Masuk bilik buka aircond dulu. 3 katil single, 4 plug, 3 bantal, 3 selimut, 2 tong sampah. 

Tandas ada di hujung, ada sinki dengan 2 bekas tak berlabel. Mungkin shower gel + shampoo. Shower dengan toilet sekali. Tak de tempat gantung towel dalam bilik air. Tempat sangkut tuala dan hanger disediakan depan pintu tandas. Tuala disediakan 2 helai besar, 1 kecil, tv 32 inci flat screen dengan limited basic channel. 

2 katil single kami rapatkan masa anak-anak saudara datang bilik. Masa nak rapatkan katil, kepala katil boleh lak tercabut skru. Mungkin dah longgar kot sebelum ni. Bila kami tarik terus tercabut. Husband pun adjust sana sini boleh la jadi seperti asal. Arah kiblat pun ada tapi diletaknya di depan pintu masuk. Agak confuse nak tengok arah. Mungkin kalau arah kiblat diletakkan bahagian tengah silih bilik atau hujung balik sana lebih mudah di lihat. 

Solat dan rehat. Lepas Asar kami mulakan BBQ. Awalnya nak BBQ lepas Maghrib tapi peralatan first come first served. Tempat panggang je yang disediakan, arang dan lain2 kena bawa sendiri. Yang lelaki bakar ayam dan kambing, perempuan menyembang. Masa ni dah hujan lebat. Budak2 semua mandi hujan. Sambil bakat sambil makan. Kami buat juga strambot selain dari makan ayam, kambing dan sosej bakar. 


Maghrib kami stop makan, angkut barang semua masuk dalam bilik. Dah ada orang lain nak guna BBQ. Dalam bilik tengok tv, baca novel, main handphone. Tapi line internet tak berapa ok dalam bilik. Saya jalan-jalan kat lobi cari line. Ok laju tapi nyamuk lak banyak. Nasib la kami ada bawa ubat nyamuk letrik. Masuk bilik, tengok Anas Auni tak de. Semua dekat bilik mak ayah saya. 


Husband lak lapar, ajak keluar cari makan. Kami keluar berdua je. Ada la kedai yang nuka tapi ramai orang. Kawasan ni kampung, gelap, susah gak nak cari jalan. Sesat la jugak. Pandu ikut maps je. Sampai ke jalan besar, banyak kedai tutup. Jumpa 1 kedai, beli bungkus je sebab Auni dah call tanya bila nak balik. Sampai chalet, Auni dah tidur. Masuk bilik, husband makan. Anas pun tertidur. Semua pun letih, mengantuk. Saya lak tak. Leh nak tidur. Banyak gangguan. Tidur ayam je la. Banyak terkejut, terjaga. 

Lepas Subuh, kemas barang, ayah dah ketuk pintu ajak balik. Ikutkan check out 12 tengah hari tapi ayah ada tempat lain dia nak tuju. Kami takde la plan apa-apa cuma saya teringin nak ke Kellie's Castle. Lepas check out, pulangkan kunci dan resit, ambil semula deposit dan kami cari trmpat untuk sarapan. Sarapan di kedai tepi sungai. Masa sarapan bincang destinasi seterusnya. Ayah naknke Pasar Karat. So, adik bawa dia ke sana. Saya tak nak ke sana, so saya nak terus ke Kellie's Castle. Adik lagi sorang nak follow saya. 


Follow maps je nak ke Kellie's Castle. Sampai je, dah ada lane in out, follow je. Sampai turn kereta kami, kena serah IC yang dewasa. Lepas tu beritahu bilangan dewasa dan kanak-kanak, kenna bagitahu umur budak sekali then bayar. Harga yang dikenakan.

  • Dewasa - RM5
  • Kanak-kanak (4-12) - RM3
  • Parking RM2
  • Kamera - RM50

Sebab untuk kamera cas RM50, kami tak keluarkan kamera. Depan tu masuk terus parking. Ada je lagi tempat ppark dalam tu. Nak jimat RM2, park tepi jalan then jalan masuk. LEpas tu kami bergambar dekat entrance yang tulis besar Kellie's Castle. Nak masuk 1 je jalan. Staf jaga dan minta tunjuk resit. Saya tertinggal resit dalam kereta. Patah balik masuk ambil resit. Dah check resit, 




No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...