Monday, February 25, 2019

Review Novel : Pelangi Cinta Buat Suami


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Novel kedua yang saya baca di bulan Februari. Karya Acik Lana yang dibeli prelove. Agak tebal novelnya. Nasib baik kisahnya tak cliche. Menarik kisahnya, tak sabar nak habiskan tp sebab tugas hakiki saya terpaksa bahagikan masa nak khatam. Agak lama juga masa yang di ambil.

Imanina, gadis kolej yang mengambil bidang fesyen berusia 25 tahun jatuh cinta pada duda, Tengku Qalif selepas membaca catatan peribadi milik lelaki itu bersama arwah isterinya, Liyana. Walaupun di layan dengan teruk.oleh Tengku Qalif, Imanina nekad untuk merebut cinta lelaki itu. Mereka berkhwinxkerana Tengku Qalif rasa tercabar. Imanina di layan dengan buruk oleh Qalif hinggakan Qalif setuju jika Amri, sahabat baiknya jatuh cinta pada Amri. Makin hari perangai Imanina yang penyabar, kelakar, blur menambat hati Qalif. Tambahan pula Qalif mulai perasan pandangan cinta Amri dan Syauqi pada isterinya. Dia mula rasa cemburu tetapi menafikan perasaannya. Qalif nekad mengakui perasaanya pada Imanina dan mereka menyulam cinta bersama hari ke hari. Rumahtangga mereka di landa badai bila kapal Qalif di serang lanun di depan mata Imanina. Qalif hilang di lautan dan semua mengatakan dia sudah mati. Imanina percaya Qalif masih hidup selagi jasad Qalif tidak dijumpai. Selepas 5 tahun, Imanina buat membuka hatinya pada Syauqi dan ingin menunutut fasakh, dia menerima panggilan dari ibu mertuanya yang Qalif dijumpai. Tapi Qalif bukan lagi Qalif. Berjayakan Imanina kembalikan semula ingatannya dan Qalif yang baru tega mengasari Imanina dan anak mereka. 


Kisah ini agak menarik, bukan cliche seperti kebiasaan novel melayu. Tapi di penghujung penulis agak rushing. Tetiba adengan dah jadi selepas 3 tahun, lepas tu tak cerita pun camna Imanina jumpa semula dengan Syauqi. Adik Qalif yang perangai tak senonoh pun kejap je kemunculannya. Tapi lain² gaya penceritaannya digarap dengan baik.

1 comment:

  1. Salam.sis u ada nk jual tak novel pelangi cinta buat suami ni?kalau ada,sy nk beli dari sis 😊😊

    ReplyDelete

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...