Monday, September 6, 2021

Merdeka Staycation - Modern Hotel Georgetown

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pulau Pinang dah Fasa 2 dan PM ada umum yang dah boleh rentas daerah untuk negeri Fasa 2. Kebetulan saya ada apply cuti hujung bulan, bincang dengan husband nak check in Hotel. Saya book Modern Hotel Georgetown. Lama dah tak stay area Town. Asyik tepi pantai je. Saja nak try, sebab hotel ni recommend dari kawan Instagram. Saya book melalui Agoda.

3 hari 2 malam - RM337

Deluxe Double with Bathtub

Penginapan dari hari Sabtu hingga Isnin.

Sebelum booking saya call hotel dulu untuk confirmation status hotel. Hotel masih beroperasi dan saya ditanya tentang status vaksin. Hotel hanya benarkan penginap yang dah lengkap 2 dos vaksin sahaja. Selepas booking dengan bayaran penuh, saya print booking form untuk urusan rentas daerah. Mengikut SOP MKN yang saya baca, tak perlu surat kebenaran untuk rentas daerah. Semasa sekatan jalan raya, tunjuk surat booking dan Mysejahtera yang tunjukkan dah lengkap 2 dos vaksin.

28/8/2021 - Sabtu

Lepas makan tengah hari di rumah, kami terus gerak ke hotel. Singgah beli jajan je kat kedai area rumah. Perjalanan ke hotel smooth. Tak de SJR, kereta pun tak banyak. Sampai hotel 2 petang. Check in pun kejap je. Masa sampai tu jam 2 petang. Memang on time untuk check in. Deposit RM100 dikenakan. Banyak parking area hotel iaitu tepi jalan. Kiri kanan banyak hotel lain dan kedai-kedai. Tak de masalah nak beli barang. Parking bayar guna smart parking. Semalam saya ada PM hotel request nak bilik yang bath tub di balkoni. Masa check in, staf dah aware request saya.

Bilik kami level 1. Tak de lif. Sampai tingkat 1, ada lobi yang ada port yang nice untuk bergambar. Sofa pun ada kat situ untuk lepak. Bilik kami depan lobi je. Bilik dengan hiasan simple dan moden. Open Wardrobe. Stand mirror dengan hanger yang siap gantung bathrobe. Round mirror pun ada tepi television. Mini fridge hidden dalam cupboard bawah television. 2 bangku di sediakan. Atas table ada Aristo coffee machine dengan 3 capsule. 2 mineral water, cawan dan gelas wine. Kopi, teh, gula dan seangkatan dengannya tak disediakan. Nasib baik ada bawak siap-siap sebab dah plan cuti kali ni nak melepak dalam bilik je.

Bathroom dengan glass wall tapi ada langsir untuk tutup. Katil cam saiz Queen je. Kiri kanan katil ada meja dan lampu juga plug. Plug banyak tersedia dalam bilik ni. Tepi sekali ada pintu yang berkunci dan balkoni dengan bath tub. Ada juga meja dan kerusi untuk istirehat, borak-borak minum coffee. Chandelier pun ada area sini. Saya suka corak tiles backdrop bath tub. Konsep Black and White. Kipas pun ada site sini. Untuk pengudaraaan dan privacy bahagian open area di tutup dengan blind.

Pihak hotel sedia shower gel, bathbomb dan sea salt di bath tub. Lama dah teringin nak guna bathbomb 😀 dapat gak merasa. Untuk towel mandi 2 helai, towel muka 2. Dua-dua towel muka letak depan bilik air dan balkoni. Sebab keluar bilik air kaki basah nak lap kaki. Keluar bath tub dan area balkoni pun kaki basah. Tong sampah ada 2. Bilik air dan bawah meja. Dah makan dalam bilik. Banyak la sampah. Wifi juga disediakan. Kena log in. Mula-mula tak leh log in. Lepas call frontdesk baru boleh.

Untuk makan petang husband beli McD drive thru. Memang lapar pun. Last saya makan nasi 10 pagi. Untuk malam kami makan steambot dan husband ada tapau masa keluar petang. So far hari first budak-budak ni berendam bath tub dari sampai. Rehat jap then malam sambung lagi mandi. Kami suami isteri lak makan area balkoni. Memang sesuai la untuk keluarga bilik ni. Biasa la dengar bunyi kenderaan lalu lalang masa istirehat dan makan-makan kat balkoni. Nyamuk tak de even open area.

29/8/2021 - Ahad

Tak de aktiviti. Plan datang sini nak rehat je. Mandi, makan, tengok televisyen, tonton netflix. Ulang-ulang yang tu dari bangun tidur. Sarapan husband beli roti telur, roti bakar dan telur setengah masak. Bancuh coffeemate 3 in 1, minum air masak. Malam order foodpanda. Order kul 6 Marrybrown. Set nasi ayam dengan pasta. Sekali tak cukup da. Budak-budak ni lepas berendam lapar lak. Kami laki bini pun lapar. Order sekali lagi nasi ayam dengan ayam 5 ketul.

30/8/2021 - Isnin

Check out day. Pagi ni makan je lebihan makanan semalam. Ada nasi dengan ayam. Panaskan je. Biar Anas Auni mandi bath tub. Saya kemas barang-barang dan baju. 11 pagi kmi dah check out.