Thursday, December 8, 2011

review novel : Dia yang kunikahi

Salam..
Sudah 2 malam pening kepala. Nak taip cepat2 then tido.
So this entry nak review ttg novel ni.



Sudah abis baca semlam.
Saya ambil masa 2 mgu untuk habiskan.
Buku ini mmg mendapat +ve review dr teman2 dan
saya menunggu hampir 3 bulan untuk jumpa buku ni di Pulau Pinang,
nipis saja buku ni.
Penuh dengan ilmu agama. Memang sangat bagus membaca.

Sinopsis

Mengisahkan tentang Johari, pemuda alim yang mencari calon isteri yang solehah.
Dia nak sangat memperisterikan Nasuha. Gadis yang menjadi cinta monyet di sekolah dahulu.
Johari lost contact dgn Nasuha. Bila dpt alamat Nasuha terus pergi merisik.
Malangnya Nasuha sudah bertunang. Kebetulan tunang Nasuha kenalan Johari
semasa belajar di Jordan dahulu iaitu Azzam.
Kemudian ibu dan ayahnya berniat hendak menjodohkan Johari dengan Aisyah. Teman Johari ketika kecil.
Aisyah agak liar. Belajar pula di luar negara.
Setelah pulang ke Malaysia dan bekerja, tiba2 Aisyah mendapat hidayah dan berubah.
Aisyah sukakan Johari tapi merasakan dirinya tidak layak.
Setelah istikharah, Johari bersetuju menerima Aisyah.
Azzam berjanji untuk hadir ke walimah Johari.
Malangnya dia kemalangan dan meninggal semasa pembedahan.
Azzam minta Johari untuk mengahwini Nasuha.
Akhirnya Johari ada 2 isteri.

Sekian. Habis satu novel saya story ^__^
Permulaan agak lambat pada saya kemudian ending agak cepat.
Saya tertanya - tanya kenapa Johari tidak memberikan buku yang dah dibeli untuk isterinya.
Mungkin sebab penulisnya lelaki, kurang teliti sikit.
Hanya pandangan saya.
Enjoy reading

3 comments:

  1. Very good view. Terima kasih. Saya pun mmg perasan, kenapa saya tak tulis pasal hadiah buku tu. Tapi dah habis tulis, tak reti nak letak kat mana part tu. HEHE. Terima kasih membaca. Skrg, baca novel Transit Cinta. insyaAllah lebih baik.

    ReplyDelete
  2. Thanks Iqbal for dropping by :)
    Tak pe bab hadiah dimaafkan. hehehhe..
    Transit cinta yang terbaru eh?
    Belum sampai di penang lagi.
    Semalam baru jenguk kedai buku..
    Dah ada nnt saya beli dan review selepas baca :)

    ReplyDelete
  3. Isteri dia tak suka baca buku kut?~Hi3~

    ReplyDelete

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...