Monday, November 5, 2012

Review novel - Tertulis Buat Kita



Salam dan Hai..
Berjam-jam mencari mood untuk menaip entry kali ni. Novel terbaru kak Dhiya, TBK ni selamat saya khatam dalam masa 48 jam. Lambat juga. Ngeee.. Karya kak Dhiya seperti biasa tak pernah mengecewakan. Kalau boleh nak tebal-tebal, so tak de la cepat sangat habis baca. Hehehe.. Novel ni sambungan kisah Jauh Kau Pergi (JKP) yang saya dah review di SINI. Bezanya JKP Afi jadi watak utama manakala dalam TBK kembarnya jadi watak utama. Memang wujud kisah tambahan watak-watak JKP dalam TBK. Terubat rindu pada Afi dan Rif.

Seperti JKP, TBK juga kisah pasal komando tapi tak de la detail sangat macam JKP. Lebih kepada perjalanan watak utamanya.

Sinopsis

Jimmy bercuti ke Langkawi dan dalam masa yang sama menjalankan tugas. Di Langkawi dia menginap di Homestay kepunyaan Auni dan dia telah jatuh cinta pada Auni yang bencikan tentera. Auni diburu oleh Hadi dan di selamatkan oleh Jimmy walaupun Auni terror gak berlawan. Namun dah jodoh mereka di ijabkabulkan selepas 2 minggu kenal. Kemudian Auni di kejutkan dengan berita tentang kematian Jeffri dan siapa pembunuhnya yang menyebabkan dia bekerjasama dengan Robert. Hubungan Jimmy dan Auni menjadi bertambah buruk apabila Auni keguguran. Masing-masing membawa haluan sendiri kerana kecewa.

Apakah yang terjadi kepada perkahwinan Jimmy dan Auni? Bagaimana kesudahan kisah mereka? 

Bagi saya kak Dhiya bijak menggolah kisah ni. Walaupun ini adalah sambungan kisah terdahulu, setiap watak dan jalan cerita tidak lari.
Cuma saya tertanya- tanya tentang ini :-
  • Apa hubungan Shah dengan Jimmy and the Gang?
  • Apa yang tertulis di nota yang Eddie bagi pada Auni? Mungkin maklumat terkini pasal Jimmy
Mungkin kak Dhiya ada selit di mana-mana persoalan saya di atas tetapi saya terlepas pandang. Atau kak Dhiya akan sambung dalam novel seterusnya Kief's story may be?

Saya bagi 4.8 / 5 untuk novel ni. Memang recommended untuk di baca bagi peminat novel. Penuh dengan sedih, gembira, kelakar.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...