Tuesday, March 17, 2015

World Kidney Day 2015

Saya dan suami join event di atas. Register dengan bayaran RM15 seorang dan dapat t-shirt, no cabutan bertuah. 2 hari sebelum event, adik saya lagi 2 orang nak join.

6.30 pagi - bertolak dari rumah. Sampai di Padang Kota 30 minit selepas tu. Elok je parking kereta, Anas pun bangun. Ke kaunter pendaftaran untuk daftar 2 adik saya.
7 pagi - berkumpul di padang untuk warm up dan ucapan aluan dari Nefrologist.


7.30 - peserta di lepaskan. Ramai peserta yang join dan ini kali pertama saya join. Sepanjang 5 km berjalan sekitar bandar warisan ada 6 checkpoint untuk selfie / wefie. Ada pertandingan untuk selfie ni. 3 checkpoint pertama di kerumi manusia. Agak sugar nk dpt gambar full. Tapi 3 yang terakhir tiada masalah sebab kami ketinggalan di belakang. Maklum la bawa anak kecil.

9.15 pagi - kami berlima tiba di garisan penamat dan diberi goodie bag Sebagai tanda walkathon beejaya di tamatkan. Bangga dengan diri sendiri sebab berjaya tamatkan acara tanpa cramp kaki atau pitam. Selepas kemalangan, saya tak pernah sertai acara sukan walaupun aerobik. Komen saya, tiada air di sediakan untuk peserta sebelum acara dan sepanjang perjalanan walkathon. Dalam goodie bag yang diterima di garisan penamat baru ada air.
Goodie bag yang diterima
Selepas tamat walkathon
10 pagi - kami lakukan saringan kesihatan buah pinggang. Yang diperiksa adalah tekanan darah, ujian gula, berat, tinggi, BMI, ukur lilit pinggang urin glukos, protin dan darah. Stesyen terakhir adalah kaunseling. Saya diminta turunkan berat. Mengikut tinggi saya berat yang bersesuaian adalah 54kg. Ukur lilit pimggang juga lebih beberapa cm. Katanya kalau berat turun, ukur lilit juga akan menurun. Lain-lain normal. Cuma diminta berjaga-jaga kerana ada keturunan kencing manis dan sakit jantung. Dinasihatkan untuk minum air lebih dari 2 liter dan banyakkan makan sayur kerana akan lebih kenyang bila makan sayur.

Selepas itu, saya pindah ke booth lain. Semak postur badan normal atau tak. Postur badan saya tiada masalah dan di beri pamplet untuk pengetahuan am tentang jagaan postur badan.
Kemudian ke booth Pendermaa organ. Saya dan suami mendaftar sebagai pengikrar derma organ dan dapat saguhati beg yang berisi cenderamata beserta pamplet.

Anas mengamuk nak tidur, lepas tidurkan Anas, letak dalam kereta bersama hubby, saya melawat booth yang ada dan ke pentas menonton persembahan.
Cenderahati di booth yg ada
Kami berada di situ hingga tengah hari untuk menunggu cabutan bertuah dan seperti biasa, saya tidak bertuah. Anas tidur sepanjang perjalanan pulang hinggalah tiba di rumah.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...