Tuesday, December 13, 2016

Celebrate husband birthday - The Royale Bintang, Penang Amazing World Studio, Toys Museum

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Kalau birthday saya tahun ni di sambut di Melaka, birthday husband di sambut di Penang. Biasanya birthday hubby memang celebrate sekitar utara je sebab birthday dia hujung tahun, masa cuti sekolah. Nak jalan jauh memang makan modal. Semua harga pun mencanak naik sebab musim cuti sekolah. Kali ni check in hotel idaman dia. Lama dah dia sebut² nak stay kat situ. Cuti awal sebulan lagi kami dah apply. Birthday dia jatuh pada jari Jumaat dan cuti kami ambil bermula dari khamis.

2 minggu sebelum bercuti saya survey tempat nak pergi dan hotel nak stay. Masa tu belum decide lagi nak stay hotel idaman Hubby. Beberapa kali tanya dia nak stay mana, pergi mana , tapi dia bagi jawapan nak tak nak je. Sudahnya saya yang list down sendiri list tempat nak pergi beserta detail dan share link hotel yang ada kat groupon. Lagi 10 hari nak cuti baru dia bersuara nak stay hotel itu. Saya pun survey harga. Lepas tu discus berdua dan confirm nak stay situ.

Ni harga kat website. Beza Superior dan Deluxe dari segi saiz bilik, katil king, double single dan view (pool / city). Inform pada hubby harga ni. Harga di atas tak termasuk breakfast. Yang mampu nak ambil Superior room je la RM252 nett.

Ini pula harga bila saya search di Trip Advisor. Lebih mahal dan belum campur tax. Kemudian saya call hotel. Dari perbualan kami, harga online booking untuk Superior Room RM252 nett. View bilik dan jenis katil depend on availability. Juga boleh book via phone dan walk in. Lebih awal book boleh la request nak jenis katil dan view bilik. Harga booking via phone / walk in RM253 net without breakfast.

Then, saya tanya tentang government rate. Harga yang sama RM253 tapi beserta breakfast. Staff ID kena ada semasa booking dan check in. Untuk booking via phone / website kena ada kad kredit. Saya ada kad debit saja. Dengan kad debit akan full deduct masa booking. In case cancel, tak dapat la refund.

2 Disember, saya ada hal di area sana dan terus ke hotel untuk tanya tentang bilik. 2 kali gak pusing cari parking. Masuk kali ke3, suruh hubby ikut je laluan tepi yang tunjuk arah ke lobi hotel. Rupanya ruang parking memang di sediakan di situ. Terus ke kaunter, inform date check in, check out dan tunjuk pas kerja. Harga sama macam perbualan di telefon. Saya request nak tengok bilik untuk beza superior dan deluxe. Katanya Deluxe ada balkoni.
Antara fasiliti yang dapat bila check in
Di Park Royale hotel
Kami di bawa oleh staf untuk tengok bilik dan bilik superior nampak lebih best. Hubby pilih nak superior room. Request untuk superior room, pool view dan king bed. Staf  fill up form dan tulis request saya. Beberapa details kena inform. Selepas itu, staff repeat details dan date check in check out. Lepas semua betul dan selesai. Tak perlu buat bayaran. Hari check in, tunjuk IC dan pas kerja je. Waktu check in 2 petang dan check out 12 tengah hari.

Hari check in kami sampai awal. Dalam 12 lebih camtu. Tau waktu check in 2 petang. Ingat nak settle check in lepas tu pergi mana2. Petang baru nak masuk bilik. Rupanya bilik dah ready. Itu lah bagusnya kalau booking awal. Masa di kaunter kena bagi IC dan bagi staff ID untuk photostat. Saya bawa pas kerja je. Saya kena sign surat yang ada tunjukkan saya punya bil iaitu RM253 kemudian diberi kad bilik 2 keping. Bayaran RM300 termasuk deposit. Resit di beri dan kena tunjuk resit semasa chec out untuk bayaran semula deposit. Semasa penyerahan kad bilik, staf ada inform arah lif bilik dan arah cafe untuk breakfast esok pagi. Juga di beritahu waktu sarapan dari jam 7 pagi hingga 10.30 pagi.

Decoration di lobi hotel
Parking disediakan percuma untuk penghuni hotel. Multi level car park. Masuk parking macam biasa. Ambil kad. Sebelum keluar parking, kena cop di kaunter receptionist. Baru tak di kenakan bayaran. Stop je di hadapan hotel dan staf nya akan datang ambil beg. Welcoming drink juga disediakan, ice lemon tea. Memang sedap minum masa panas terik. Kejadian dalam lif memang lawak. Bilik kami tingkat 3 tapi bila masuk lif, button nombor 3 tak menyala. Nombor 2 boleh. Kami naik tingkat 2 dan keluar, masuk semula ke lif yang berlainan. Masih sama. Nombor 3  tak leh tekan. Suruh hubby tanya orang tapi dia buat tak tau. Nasib la masa dekat tingkat 2 ada couple masuk nak ke lobi, check out. Dia la beritahu yang kena scan kad di button baru leh tekan ke level yang kita nak.

Bilik kami kedudukannya di hujung. Masuk bilik dan kami berpuas hati sepenuhnya dengan keadaan bilik. Katil king seperti kami pinta dengan pool view. Buka langsir nampak kolam. Memang teruja anak² tengok. Bantal 4 biji disediakan. Katil yang comfortable. Air cond sangat sejuk. Adjust temperature pun sejuk jugak. Bilik air, toilet dan sinki berasingan. Tak de masalah kalau seorang nak guna toilet masa seorang lagi mandi. Hair drier disediakan. Iron, iron board, torch light juga ada. Mini fridge, kettle dan kelengkapan minuman yang pelbagai. Mini bar juga ada. Kalau makan, bayar la ye. Wifi disediakan sepanjang ada kat hotel. Password di beri masa check in bersama kad bilik. Wifi laju gak dan coverage luas. Luar hotel pun ada lagi coverage. Tv flat screen dengan channel astro asas. Channel HBO dan cartoon pun ada.

Lepas solat kami jalan kaki ke Penang Amazing World Studio. Dekat je dari hotel. Dengan bayaran masuk seorang RM28 dan kanak² bawah 4 tahun percuma. Lengang dalam tu. Auni dah tidur masa ni. Sama ja konsep macam 3D muzium yang lain. Cuma disini lebih tinggi teknologinya. Gambarnya lebih tertumpu pada superheroes. Pergi sini pun sebab Anas yang sangat sukakan Superhero. Bergambar 3D, whirl video dan beberapa art berkenaan barang masa dulu contohnya kedai mamak, kedai gunting rambut, kedai runcit dan banyak lagi.

Keluar dari muzium dah 4 petang. Kami belum lunch. Hubby ajak jalan kaki je cari makan tapi saya dah penat jalan. Nak naik kereta je. Masuk bilik solat zohor dan husband seorang je keluar beli makan kat foodcourt area hotel. Sedap juga nasi goreng sotong situ. Lepas makan, solat asar pergi pool. Dah janji dengan Anas nak bawa dia mandi situ. Seronok dia berendam situ.

Lepas mandi, masuk bilik berehat. Lepas maghrib keluar cari makan. Pusing² cari kedai makan. Husband nak makan tomyam tapi keliling hotel tak de kedai camtu. Plan nak ke batu feringgi je tapi Anas dah cranky. Mengantuk la dia dah tak tidur siang. Siang lak berjalan merata + berendam kolam lagi. Singgah kedai area Hospital Pulau Pinang je. Dua² menu kami kurang sedap. Lepas makan balik bilik rehat.

9/12/2016
Hari birthday husband hari ni. Pergi sarapan di cafe hotel. Sebut nombor bilik dan dibawa ke meja yang bersesuaian. Kami usung stroller masuk hotel. Lepas sarapan naik bilik tukar baju. Husband nak mandi dengan Anas. Saya dan Auni duduk tepi kolam je tengok. Ada gak la rendam Auni, nangis dia. Takut kot tengok air banyak. Lepas tu naik bilik mandi, kemas beg dan ready nak check out.

Hubby ambil kereta park depan lobi hotel dan staf hotel tolong masukkan dalam kereta. Saya berpuas hati dengan etika kerja staf di sini. Cuma masa check in staf di kaunter kurang mesra dan agak tegas. Lain² sangat ramah mesra. Saya sangat jarang tinggal di hotel ada bintang ni. Biasanya stay di hotel bajet je. Kurang la pengalaman layanan mesra staf macam di sini. Setahun sekali boleh la tinggal di hotel bintang². Okay, balik pada kisah kami. Saya uruskan check out. Bawa resit ke kaunter. Sign dan di beri wang deposit RM47. Sebelum tu staf ada tanya, samada ada ambil barang dari mini bar tak. Selesai check out, kami ke destinasi seterusnya, Toys Museum tapi husband solat Jumaat dulu di Masjid terapung batu Feringgi.

Plan nak ke sini sebab Anas. Dia suka sangat dengan superhero dan saya tengok gambar pengunjung yang dah ke sini dan saya pasti dia akan suka. Cuma bayaran masuk agak mahal. Kanak² seusia 2 tahun dah dikenakan bayaran. Dan bayaran dewasa juga mahal. Tempat tu panas. Besar dan banyak mainan di pamerkan. Jika di sediakan kerusi untuk duduk mungkin lebih baik. Kanak² memang teruja dalam tu. Mereka ambil masa yang lama melihat satu² koleksi dalam tu. Ibu bapa tentu letih. Kalau ada kerusi lebih baik kan? Laluan juga tidak terurus. Pintu sama yang masuk dan keluar. Banyak yang perlu di perbaiki.

Tiket hanya tulis tangan. Kalau print mungkin lebih elok. Bayaran masuk RM26 dewasa dan RM19 kanak² 2 tahun. Masa kami di sini ada keluarga yang anak 4 orang berusia lebih 2 tahun. Bila di beritahu bayaran tiket Lebih RM120 dia tidak jadi masuk. Mungkin pelancong, kekangan wang dan semestinya mengecewakan anak². Jika dibuat pakej untuk tiket 2 dewasa, 2 kanak² lebih memudahkan pengunjung. Sekadar pendapat saya. Lepas ke Toys Museum terus ke rumah kawan husband nak pick up hadiah birthday husband. Minta kawan tolong bawa balik sebab hadiah sampai hari husband cuti.