Tuesday, August 15, 2017

Fridge magnet - RM 10.25
Keropok - RM17
Gajus - RM 18

Hari kedua di PantaI Timur. Masih di Kuala Terengganu. 10 pagi check out hotel. Brunch di kedai area hotel. Menu nasi putih, ayam dan ikan goreng, telur masin separuh, telur rebus sebiji, sambal belacan, nesacafe ais 2, teh o ais. Harga semuanya RM18. Then pergi McD, beli untuk Anas, RM14.90.

Destinasi pertama kami Muzium Negeri. Sampai 11.45 pagi. Tiket masuk RM5 dewasa. Kamera nak bawa masuk kena cas RM3. Kami simpan kamera, tripod dan botol air dalam loker berkunci. Kunci sendiri simpan. Muzium ada 3 tingkat. Tingkat 3 kami tak naik. Di tingkat dua banyak artifak. Rasa semacam je dalam tu. Ajak husband keluar dan dalam tu sangat panas.

1 petang kami sampai ke Taman Tamadun Islam (TTI). Tiket masuk RM21.20. Ada pakej sekali River cruise dan makanan RM35. Cruise jalan bila cukup 8 orang. Kalau tak naik cruise boleh refund  jam 6 petang. Kami tak ambil pakej. Beli tiket masuk Taman Monumen je. Dapat kupon makanan seorang RM2 dan kupon cenderahati seorang RM2. Juga beli tiket naik tramp seorang RM5.50. Kami naik tramp je. Tak larat nak jalan, panas dan luas. Lagipun kami dah pernah datang sini. Sebelum balik masuk kedai souvenir. Beli Fridge Magnet. Tolak kupon, bayar 0.25 je. Tebus kupon makanan lak. Ambil pau 2 biji. Patut kena bayar 0.55 tapi brother tu cakap tak perlu bayar.

Kami ke Masjid Kristal nak bergambar tapi hujan. Pergi isi minyak kereta, beli keropok losong, ayam goreng, air teh ais untuk makan dalam kereta. Kemudian patah balik ke Masjid Kristal, bergambar. Auni dah tidur masa ni.

Seterusnya ke Pasar Payang. Hajat nak bei tudung ke kain pasang tapi masa sampai dah lewat. Yang tinggal peniaga keropok je. Tu pun ada yang nak tutup dah. Saya beli keropok, FM dan gajus. Kami gerak ke Kuala Besut nak cari penginapan untuk malam nanti. Sepanjang perjalanan Anas Auni tidur. Berhenti solat di stesyen minyak.

8 malam sampai di tempat penginapan. Takde booking pun, park kereta, tanya harga, availibity bilik dan check in. Harga semalam RM99. Bilik boleh la. Katil Queen, tv channel Astro, aircond, kipas, water heater, cupboard dan sabun seketul. Lantai bilik air licin. Sangat licin. Remote astro ada button yang tak function.

Lepas mandi dan solat, kami turun makan. Masa nak turun saya jatuh tangga masa dukung Auni. Auni selamat. Sempat la tahan tangan ngan lutu tak nak bagi dia kena lantai. Tapi lutut saya meletup. Cramp jap awal² tu. Lepas tu boleh jalan balik slowly. Kedai makan bawah hotel je. Ramai orang. Order nasi goreng, ayam masak halia, fries, roti pisang, air laici 2, teh o ais dan kuew teow tomyam. Semua menu lambat sampai. Yang cepat roti je. Menu saya paling lambat. Auni dah tak duduk senyap. Minta husband cancel order dan bayar.

Balik bilik dan tidur. Tidur dalam kelaparan dan kesakitan