Wednesday, October 25, 2017

Defect rumah selepas 18 bulan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Saya ada kongsi kisah defect rumah masa mula-mula dapat kunci. Boleh baca di link SINI. Defect rumah hanya boleh di betulkan selagi tiada penambahan dilakukan. Rumah kami dah extend belakang, tambah plug point, dan beberapa penambahan lain. Pendapat saya sebarang masalah yang jadi kami kena selesaikan sendiri. Bila dah tinggal di Taman dan ada group whatsapp sesama ahli taman, semua berkongsi masalah yang dihadapi. Bila hujan lebat, bahagian tangga akan basah dengan air hujan. Tempias dari bahagian atas.

Depan bilik air master bedroom

Untuk rumah kami selepas 6 bulan tinggal area master bedroom akan ada air mengalir. Sikit dan hanya jadi bila hujan sangat lebat. Mula-mula tak perasan pun sebab masa hujan lebat kami tiada di rumah atau masa tidur. Sekali tu bangun tidur nak mandi terpijak air depan bilik air. Pandang atas baru perasan, ada leaking rupanya. Kawasan bocor tu pun dah jadi bertompok kuning. Beberapa kali jadi dan kami masih tak selesaikannya. Danh 18 bulan duduk dalam rumah, masa tu hujan lebat sangat dan beberapa kawasan di Pulau Pinang banjir. Air leaking non stop. Berhelai towel guna nak lap.

Dalam bilik air tengah


Saya minta husband cari kan tukang dan saya diberitahu kos bayaran 18k. Kos untuk buka bumbung, simen dan pasang semula bumbung. Saya suruh cari tukang lain. Di group whatsapp Taman tetiba timbul isu ni. Ramai yang kongsi masalah yang sama. Semua sebulat suara nak buat aduan pada pemaju. Snap gambar dan email. Dalam bilik air tengah pun bocor dan berlubang.



2 hari lepas adua, saya terima panggilan dari pemaju. Katanya kontraktor nak datang repair dan kena ada di rumah masa mereka datang. Mereka hanya ada 2 hari untul betulkan kerosakan. Kami bincang suami isteri sapa yang boleh balik tunggu mereka datang repair. Then inform pemaju hari apa yang free. Pemaju kata kalau hujan kena tunda hari lain. Pekerja tak leh panjat bumbung kalau hujan.


Hari kejadian berdoa la saya siang malam moga-moga tak hujan. Tak mau la tunda hari lain. Kerja banyak bertangguh dan bukan mudah pihak atasan nak lepaskan balik awal. Saya sampai rumah dan lepas 20 minit mereka sampai. 3 orang, 1 orang Malaysia, 2 lagi foreigner datang tengok dalam rumah. Tengok mana tempat leaking dan kawasan mana yang ada masalah. Dalam sejam kerja mereka selesai. Mula-mula repair mana yang bocor atas bumbung lepas tu masuk dalam rumah repair yang kesan dari bocor. Siling bilik dah berkulat dan warna kekuningan. Mereka cat semula. Siling bilik air tampal balik dan cat. Selesai semua kena sign salinan email yang saya hantar.

Selepas

Lepas mereka beredar, hujan lebat. Alhamdulillah, rumah saya dah selesai. Sekarang dah sebulan, bila hujan jenguk gak siling kot la bocor lagi. Jiran depan rumah kata dia dah complain lebih dari 5 kali repair, rumah dia masih bocor. Harap-harap kami tak macam tu la buat masa terdekat ni.


No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...