Monday, May 7, 2018

Review novel : Dongeng Cinta


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Novel ini adalah himpunan cerpen dan cerkon Lynn Dayana. Dia memang gemar menulis cerkon. Kalau tengok di FB memang banyak dia publish. Sekarang dia himpunkan semuanya menjadi novel beserta 3 cerpen bonus dari penulis lain. Nak review pun kisah pendek sangat. Saya buat review untuk cerpen bonus je. Kisahnya panjang sikit. Nak story pun senang.


Hoy Thod - Nurul Syahida

Emma ke Thailand untuk menjejaki adiknya yang ingin kahwin lari bersam suami orang. Dalam perjalanan ke sana dia bertemu Chan yang juga ingin menjejak perampas kepada suami kakaknya, Norli iaitu adik Emma. Mereka bertelagak. Emma nekad untuk sampai dahulu dari Chan supaya adiknya terselamat. Kerana satu kemalangam mereka berada dalam satu kereta untuk ke destinasi yang sama. Dari bertengkar mereka berdamai. Panggilan telefon dari Norli memudahkan mereka menjejakinya. Norli berjaya di selamatkan. Emma kembali kepada kehidupannya yang telah di atur keluarga. Tanpa sedar Emma dan Chan memendam rasa.


Rindu Najiha - Herna Diana

Najiha, PA kepada Salwa bertengkar dengan lelaki kerana isu lif. Hud yang ego tidak mahu membantu Najiha dan Najiha yang keras kepala. Di bilik mesyuarat mereka diperkenalkan. Rupanya Hud akan menggantikan Salwa sepanjang cuti bersalin dan Najiha bertukar bos. Swpanjang di bawah Hud mereka tidak sependapat. Najiha menegur sifat playboy bosnya dan sering digunakan untuk menghentikan perbalahan teman wanitanya. Hud mulai berubah selepas Najiha berkongsi kisah pahlawan Islam Salehudin dan dia mulai sedar hatinya dicuri Najiha tetapi Najiha menolak cintanya.

Aduh, Saleha - Yin Areesa

Saleha membawa diri ke Brunei selepas talak di lafazkan. Walaupun dia terpaksa menjadi pengganti Aida sebagai pengantin perempuan. Dia belajar menyintai suaminya, Ayaz. Dia pulang ke kampung semula dan disambut baik semua kecuali ibunya. Ibunya menggesa dia menikahi semula Ayaz tapi dia enggan. Selepas mendapat tahu ibu menghidap cancer, Saleha berfikir semula akan permintaan ibunya. Dia setuju jika itu boleh menggembirakan ibunya. Perkahwinan kedua mereka merungkai semula masalah yang berlaku sebelum ini. Lebih baik apabila ibu lebih ceria dan gembira.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...