Monday, September 23, 2019

Kelantan + Terengganu

Minyak : RM80 + RM78
Hotel : RM119

Kami bertolak lepas Subuh , 7.45 pagi. Anas Auni masih tidur. Dalam perjalanan, beberapa kali kami stop untuk breakfast, ke tandas, mandikan Anas Auni. Kami selamat tiba di Kelantan jam 1 petang. Destinasi pertama kami adalah Pengkalan Kubor. Beli mainan dekat Anas Auni, coklat murah di sini, sama murah macam Langkawi dan selebihnya bergambar. Cuaca panas terik, saya beli aiskrim baba. Sedap. Kena try kalau pergi Pengkalan Kubor.

Street Art di Pengkalan Kubor

Lepas Pengkalan Kubor, saya ajak husband cuba mee celup Morak. Lepas makan terus ke Kolej untuk ambil barang-barang saya. Lepas selesai, kami stop solat dan terus ke Kuala Terengganu. Sampai di Terengganu, kami terus cari Hotel untuk bermalam. Kami stay di J Suites dengan harga RM119 semalam untuk King Bed. Deposit RM100.

Kami pernah stay kat sini sebelum ni. Masa lepas mandi perasan yang Air cond leaking, so kami request extra towel. Nak tukar bilik tak larat dah. Sekali tu je air cond leaking, pastu ok je.

25/8/2019 Ahad
Terengganu

Check out hotel dan terus drive ke Jeti Marang untuk ke Pulau Kapas. Cerita saya di Pulau Kapas saya buat di entri lain. Kalau nak baca ini ENTRI nya.

26/8/2019 Isnin
Terengganu & Pahang
Hotel RM160

Lepas turun bot dari Pulau Kapas kami teruskan perjalanan. Tak de plan pun nak ke mana. Mulanya ingat nak pusing² Terengganu dan bermalam lagi sehari di sini. Husband stop beli Domino's Pizza untuk Anas, beli otak² dan kuih kat gerai tepi jalan. Saya ajak husband pergi makan Keropok Lekor BTB. Nak try yang cheese. Sedap di makan masa panas je. Harga mahal gak. Nak beli yang vacuum bawa balik takut tak tahan.

Kami plan nak terus ke Cameron Highlands je. Perjalanan 6 jam. Masa dalam perjalanan ikut Maps untuk avoid jammed. Kami singgah Kenyir Elephant Village. Anas ajak masuk tapi tiket mahal. Rm40 untuk dewasa. RM5 kanak² umur 1-6 tahun. Kami bergambar je.

9 malam kami sampai di CH. Sampai je masing-masing cari toilet. Masa kat toilet, phone saya jatuh dalam air. Cari hotel untuk bermalam. Search hotel lain tapi book hotel lain. Kami pilih Haji Saudi Hotel. Harga semalm RM80 dan kami ambil 2 malam. Hotel ni baru. Tak perlu deposit. Masuk bilik rehat.

27/8/2019 Selasa

Cameron Highlands, Pahang
Minyak RM75

Bangun pagi ni cari bank dulu. Cash kat kami dah habis. Lepas tekan duit, makan di food court depan Maybank. Order roti telur + nasi lemak bungkus + bihun sup + nescafe panas + teh o panas. Then isi minyak pastu masuk ke Kampung Sedia. Ini pertama kali kami masuk sini. Sebab dah kenyang, so tak makan. Bergambar dan beli strawberi je. Anas Auni nak masuk petik buah tapi tak boleh sebab buah tak menjadi.

Kami ke Ladang Teh Sungai Palas. Setiap kali datang CH, saya suka bergambar di sini banding dengan Ladang Teh lain. Biasanya kami berjaya drive je atas. Tapi kali ni tak berjaya. Ada lak yang menjaga. Parking kereta kat bawah dan mendaki tangga ke atas kami 4 beranak.

Sampai atas enjoy the view dan bergambar. Then turun. Anas nak pergi Bee Farm. Masuk la dalam farm. Free je tapi tengok dari atas macam luas sangat dan berbukit jalannya. Kami dua2 tak larat. Bergambar je kat luar tu then balik hotel.

Malam kami makan steambot kedai deretan hotel. Kami je yang makan situ. Udang habis kami ambik masak. Menunya boleh makan. Standard makanan di kedai steamboat. Harga RM36 seorang. Lepas makan balik bilik tidur.

28/8/2019 Rabu

Pagi ni bangun, kemas barang dan check out. Tak de plan apa pun. Kami stop bergambar dekat mana2 tempat menarik yang kami jumpa. Stop breakfast kedai area kea farm. Singgah kea farm beli jagung dan teruskan perjalanan balik ke Penang. Singgah ladang teh cameron Valley je bergambar dan shoot terus balik.