Monday, June 5, 2023

Staycation 4/2023 - Moty Hotel, Melaka

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Pertengahan Mei kami bercuti di Melaka. Survey 3 hotel. Tengok pro, cons, harga dan lain-lain. Lastly saya book Moty Hotel. Booking di Trip.com. Kali ke dua saya guna apps ni. 2 minggu sebelum check in saya call hotel untuk confirmkn reservation. Saya booking Family room untuk 2 malam. Booking dah include dengan breakfast untuk 4 orang. Kali ke 2 stay hotel ni. Harga bilik untuk 2 malam RM756.09

Total belanja sepanjang percutian ini

Hotel : RM 756.09
Tol : RM48.38
Minyak : RM197.80
Makan : RM163
Parking :

17/5/2023 Rabu

Bertolak dari rumah 6 pagi stop di RnR Jawi untuk Solat Subuh. Anas Auni sambung tidur dalam kereta. Stop ke toilet, beli roti. Sampai di Melaka jam 11 pagi. Cari kedai makan dulu, masing-masing dah lapar. Kedai yang kami list out dah habis waktu sarapan. So, Kami makan di D'saf Patin Tempoyak, Bukit Katil. Order set je. Set Patin, Set telur ikan dan set Ayam Crispy. Sekali air RM50.

Masa makan hujan turun agak lebat. Nak ke hotel masih awal dari waktu check in. Habiskan masa pergi basuh kereta, masuk Eco. 2.40 petang baru sampai hotel untuk check in. Husband parking dan saya ke lobi untuk check in. Saya pernah stay sini, so masih dalam simpanan mereka untuk data plat kereta dan nombor telefon. Bayar deposit RM200 dan cas pelancongan negeri Melaka RM4 untuk 2 malam.

Penalti dikenakan kalau smoking, hilang kad pun di cas. Dan ada beberapa penalti lain yang ditulis di resit. kad bilik diberi 1 je  saya request 1 lagi kad. Bilik dah ready boleh terus masuk. Bayaran parking dikenakan dari 8 pagi hingga 5 petang. Guna apps atau boleh beli kupon di lobi.

Husband settlekan parking sebab masa install apps ada masalah dengan top up. Pas 1 kad pada husband untuk dia scn naik nanti. Saya dan anak-anak naik bilik dulu. Guna lif kena touch kad. Hotel ni ada 3 tingkat je. Bilik kami tingkat 3. Masuk bilik sebelah kiri ada kaunter table. Atas kaunter table ada mug dan mineral water. Kettle di atas dan fridge di bahagian bawah.

Sebelah kaunter table ada wardrobe. Dalam wardrobe ada digantung 4 bathrobe, 4 seluar, iron, iron board, laundry bag. Bahagian kanan ada almari panjang. Boleh letak luggage dan beg-beg lain. Sebelahnya ada televisyen dan meja kerja.
Bertentangan dengan televisyen ada 2 katil single. Masing-masing ada side table dan 2 bantal setiap katil. Kemudian katil king dengan 4 bantal. Side table di kiri kanan katil. Depan katil ada bench stool. Bertentangan depan katil single ada sofa 3 seater dan 1 seater. Ada working table juga sebelah katil king.

Tandas luas tapi lantai agak licin. Ada moden bath tub, sinki, toilet dan shower. Amenities juga banyak. Sikat, toothbrush, sanitary kids, lotion, soap, shower gel, shampoo dan lain-lain. Bath towel ada 4. Face towel ada 2. Lantai bilik cover dengan karpet keculi depan wardrobe, tiles.

Masuk bilik, ada yang rehat, mandi dan solat. Masing-masing letih. Plan nak keluar lepas Maghrib. Lepas solat Maghrib kami jalan-jalan sekitar hotel. Ada food cour depan hotel. Pergi tengok makanan apa ada. Nampak tak menarik. Ajak husband pergi Muara Sungai Duyung je.

Sampai Ikan Bakar Muara Sungai Duyung. Tak ramai pun orang. Pilih ikan dan staf kat situ laju je suggest masak itu ini. Tak sempat pun nak kata tak nak dan fikir.

Laju je sampai semua menu. Ikan bakar je paling last sampai. Kami dua je makan lauk. Auni makan nasi dengan sup je. Jenuh la kami dua habiskan ikan. Besar juga saiznya dan buat 2 jenis masakan. Sotong di cadangkan oleh staf. Katanya best seller. Tapi tak sedap pun. Yang makan di kedai di Penang lagi sedap. Sudahnya bungkus sotong bawa balik hotel.
Plan nak pusing jonker street je malam ni. Husband check kat maps dah close. Terus balik hotel. Auni lak sakit perut. Anas lak nak ke toilet. Sampai bilik Auni sambung berendam dalam bath tub.

18/5/2023 - Khamis

Lepas solat Subuh, mandi dan turun breakfast. Breakfast dari jam 6.30 pagi - 11 pagi. Menu asas - nasi lemak, nasi goreng, moi, kueteow goreng, spaghetti carbonara, mi / bihun / kueteow sup, telur, sosej, ham, bread butter puding, cupcakes, slices of cakes, roti bakar, tembikai, honeydew, cereal, kopi, teh, jus manggo, jus oren. Biasa je rasa nya tak de yang wow mana saya dan suami makan. Breakfast dapat untuk 4 orang. Semua turun makan.

Saya ambil half boiled egg, bread butter puding. Lepas makan telur dah kenyang. Auni ambil spaghetti, Anas bihun sup, husband bihun sup. Lepas makan naik bilik, mandi dan siap-siap untuk keluar.

11 pagi kami keluar bilik. Jalan kaki je dari hotel. Singgah muzium lebah. Percuma je masuk. Kecil je tempatnya. Staf bagus explain semua yang di pamerkan di situ. Then ada la dia promote beli madu yang dijual. Beli madu stick je untuk Auni. Lepas tu stop depan Muzium Samudera nak bergambar. Husband pacak tripod, tak sempat berdiri depan tu, bas datang parking. Terus tak jadi bergambar. Cuaca lak panas sangat. Terus masuk Medan Samudera beli ole-ole.

Saya beli fridge magnet. RM10 untuk 6 pcs, key chain pun sama harga. Auni nak bagi kawan-kawan dia. Lepas tu beli kerepek 5 bungkus RM20. Campur-campur kerepek tempe, bawang, ubi. Lepas tu kami ke Sungai Melaka. Plan nak naik cruise. Tapi cuaca panas sangat. Yang tengah tunggu turn pun ada belum naik. Tiket lak untuk kami ber4 RM80. Husband ajak masuk mall je.
Kami jalan ke Dataran Pahlawan. Masuk la 1, 2 kedai. Dalam tu pun panas. Tak rasa langsung aircond nya. Pastu husband kata di nak pergi ambil kereta di hotel then ajak pergi Klebang. Kami tunggu di situ dan husband jalan kaki ke hotel ambil kereta. Kereta sampai terus kami ke Klebang.

Jalan lancar, orang pun tak ramai di Coconut Shake Klebang. Order yang special 4. Anas Auni ambil keropok lekor, nugget, kuih. Bayar RM30.50 untuk semua makanan dan minuman. Lepas habis minum decide nak balik hotel. Perjalanan balik kami singgah beli kuih keria Antarabangsa Hajah Rahmah, Limbungan. Sebiji RM1. Beli 5 biji je. Buat rasa².

Sampai bilik, mandi, solat dan rehat. 6 petang keluar semula. Pergi semua tempat yang kami nak bergambar. Ada la beberapa spot favourite kami yang akan bergambar setiap kali sampai Melaka. Pusing Jonker Walk. Plan nak jalan-jalan uptown. Tapi rasanya tak de dah kot uptown. Tak nampak pun peniaga open table. Decide nak pergi kedai makan je tapi Anas Auni dah tidur dalam kereta. Sudahnye beli bungkus je makan kat bilik.

19/5/2023 - Jumaat

Lepas solat Subuh, mandi dan kejutkan Auni. Sementara tunggu Auni mandi, saya kemas barang-barang. Kemudian turun breakfast. Anas tak nak join. Kami ber3 je makan. Menu lebih kurang semalam. Pasta semalam diganti dengan olio. Bread butter puding diganti dengan egg toasted. Kueteow goreng ganti dengan mi. Lain-lain sama je. Lepas makan balik bilik sambung kemas beg sementara lain-lain mandi.

11 pagi check out. Kena tunggu 10 minit untuk housekeeping check bilik sementara nak dapatkan semula deposit. Lepas dah clear semua baru staf pulangkan semula deposit. Kami terus ke port bergambar semalam yang tak sempat cover iaitu depan Muzium Samedera Lepastu kami ke Mamee Jonker House. 3x pusing cari parking tak de yang kosong. Sudahnya husband drop saya dan anak-anak. Kami ber3 je masuk jalan dalam tu. Jual barang Mamee je. Harga starting RM16. Tempat buat Maggi pun tak leh masuk dah tengok. Kena bayar RM15 per person untuk masuk dan buat magg. Sebelum ni datang banyak la port boleh tengok-tengok dan bergambar. Call husband dan husband datang pick up depan Mamee Jonker House.

Lepas tu kami ke Ghost Museum. Anas la nak masuk sangat. Pergi tengok je harga tiket. Lepas tu masuk kedai makan depan tu, Makan Avenue. Saya masih kenyang. Order air je. Husband pun sama. Konsep food court sini. Banyak la menu. Tapu harga mahal. Husband ajak pergi tempat lain.

Husband nak makan popia. Ikut maps sampai la ke Perhentian Kuih Kampung. Saya ada la baca yang kedai ni patut masuk list sebab banyak kuih kampung rare kat sini. Tapi mas akmai sampai tu kuih dalam 10 jenis je. Kuih yang biasa jumpa. Tak da apa yg rare pun. Popia yang husband nak 2 petang baru ada. Kecewa a dia. Husband ambil cucur udang, Anas nasi ayam, Auni ambil isi ketam. Semua pun tak sedap.
Di sebabkan kecewa dengan semua makanan di Melaka. Husband tanya nak p Cameron Highlands tak? Pergi Night market ja. Then balik. Saya ok je. 8.30 malam kami sampai Cameron. Perjalanan lancar, yang tak bestnya laluan Tapah macam ular kena palu. Pening sangat, nak muntah. Anas Auni pun pening dan tidur. Mujur husband ok.

Parking Cameron RM3. Teruk betul tempat parking. Jalan tak rata banyak lubang. Orang lak ramai. Lepas parking husband suruh tanya bilik. Kalau ada kosong, boleh check in. Malangnya bilik area Pasar Malam tu fully book. Kmai jalan-jalan beli makanan. Strawberry bekas besar 2 RM25 dapat coklat untuk celup, jagung madu 24 batang RM30. Anas Auni nak glove. Sepasang RM5. Auni nak gelang 2 utas RM20. Saya beli ubi rebus sebungkus RM5. Bebola ubi 2 tuan beli. Satu RM6 satu RM5. Scones RM20 sebekas. Sayur goreng RM5. Habis beli kami balik Penang. Stop solat. Sampai rumah 1.15 pagi.