Monday, April 22, 2013

Review breast pump : Avent manual

Salam dan selamat sejahtera.

Lama dah entry ni dok dalam draft. Yang dalam draft tu tajuk entry je, isi nye belum taip lagi. Tunggu waktu free yang entah bila sebab masa taip tajuk tu masih dalam pantang yang memang tak de masa sangat nak update. Dah habis pantang ni dan dah biasa dengan kehidupan berdua dengan Anas baru lah ada masa nak blogwalking, follow blog dan sambung entry dalam draf. Saya rasa perlu entry review pasal breast pump (BP) ni terutama sekali cara nak menggunakannya. Mungkin akan berguna pada first time mommy macam saya.

Dari pengalaman saya sendiri, first time nak guna BP ni memang fail. Dah la masa tu breast bengkak teruk, nipple cracked dan pengetahuan saya tentang penggunaan BP ni 'zero'. Meleleh air mata masa tu. Husband pun tolong saya guna masa tu tapi memang hasil nya 'zero'. Terus stop dan start google blog mana yang ada review cara guna BP avent manual untuk rujukan. Jumpa beberapa blog dan terima kasih sangat pada blogger yang review cara guna BP, memang sangat membantu.

Seperti yang saya pernah cerita di ENTRI INI, saya beli BP Avent Manual with milk storage cups seperti ini


First time guna saya basuh dan sterelize dulu semua part BP ni, lap kering kemudian pasang balik. Tak banyak pun part BP ni dan mudah je nak pasang semula. Kalau tak tahu nak pasang ada buku manual di sertakan gambar untuk memudahkan. Cara nak guna, ini apa yang saya amalkan.
  1. Position kan silicone (yang muncung depan) kat breast, biar nipple berada tengah-tengah lubang tu. 
  2. Tarik dan lepas handle (pemegang) laju-laju, dalam 4 ke 5 kali. 
  3. Tarik dalam beberapa saat dan lepas. Kalau dah ada susu yang kuar teruskan cara camtu. Kalau susu memancut, tarik sampai susu stop memancut then lepas. Baru tangan tak lenguh. Kalau susu masih tak keluar, mula balik step 2.

Selain dari itu, sekarang saya buat cara ni. Dah ready BP, saya urut breast dari atas ke nipple dan picit sehingga ada susu menitik. Dah ada susu keluar baru saya masukkan silicone seperti step 1 di atas dan terus ke step 3. Step 2 skip sebab bila saya buat step 2 tu nipple saya sakit.

Permulaan saya guna BP ni saya tak tahan sakit pada nipple, pedih sangat dan leceh sangat nak basuh every part setiap 3-4 jam. Sudahnya saya mermet je. Kemudian anak saya buat perangai, letak je nangis. Kena pegang selalu. Camna nak mermet? Saya start guna BP semula dan tanderm. Dan sekarang dah balik rumah sendiri, lepas pam saya letak BP dalam tupperware dan masukkan dalam fridge. Tak perlu basuh. Malam sebelum tidur baru basuh.

Keburukan BP ni pula :-

  1. Bila pam susu macam banyak bazir je. huhuhu. Terperangkap di silicone tu. Banyak lak tu. Bila tarik silicone atau nak betulkan position meleleh je susu kuar.
  2. Leaking bila sengetkan BP. Mula-mula tak tahu yang BP ni tak leh senget, dah tanderm nursing memang susah la nak pegang straight berdiri betul BP ni, tengok-tengok lencun dah kain. Banyak lak tu leaking. Rugi je susu T__T
  3. Kena guna avent bottle atau storage cup je. Lain-lain storage bottle tak muat nak masuk. Buang masa lepas pump kena transfer masuk storage bottle br simpan dalam fridge.
Itu je la keburukan yang saya rasa dari BP ni. Bagi saya berbaloi beli BP Avent Manual, tak sakit nipple dah dan  tak lenguh tangan. Harap entri ini dapat memberi rujukan pada new mommy dan mommy to be lain.

1 comment:

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...