Monday, November 6, 2017

Jalan-Jalan makan Angin - #AnSHoliday - Sekinchan, Sepang, Bagan Lalang - Day 3

23/10/2017 - Isnin

Mentarang - RM26
Tol - RM16.90
Hotel - RM416.95


Assalamualaikum,
Hari ketiga bercuti. Pagi ni bangun tidur di Padi Box. Bestnya bangun tengok matahari naik dan padi menghijau. Alhamdulillah, indahnya ciptaan Allah. Kemas baju dan barang, 11.30pagi check out.


Lepas check out kami teruskan misi mencari mentarang. Dah sampai sini rasa rugi lak tak mencuba kan. Drive sampai ke Faridah Mentarang bakar yang popular tu tapi tak berhajat nak singgah makan. Ramai review kata servis kurang memuaskan. Banyak lagi kedai, gerai yang jual mentarang area sini. Malangnya banyak yang tutup. Mujur la satu buka. Rumah yang dijadikan kedai dan gerai. Din Mentarang Bakar kalau tak silap saya namanya.

Mentarang celup tepung

Tanya harga dan menu. Semua makanan berasaskan mentarang, sup, tomyam, bakar, goreng tepung dan nasi goreng mentarang. Harga mentarang bakar ikut saiz. Yang besar RM30/kilo, kecil RM25/kilo. Mentarang celup tepung RM40/kilo.Saya ambil bakar ½ kilo yang kecil dan celup tepung RM10. Sedap. Husband yang mula-mula tak mau pun kata sedap. Di bagi sekali air asam untuk cicah tapi kami makan camtu je pun dah sedap. Kami bungkus je makan dalam kereta.

Mentarang bakar
Dalam perjalanan, singgah beli coconut shake. Semalam lalu tengok orang ramai. Ada 3 saiz dengan 3 harga RM3, RM6, RM9. Rasanya, just nice. Klebang menang.


Teruskan perjalanan ke Sepang. Jauh juga. 6 kali masuk tol. 3.30 petang sampai depan Avani Sepang. Husband settle barang dan saya ke reception. Bagi nombor ID dan nama booking. Husband yang booking, kena tunjuk IC. Kejap je proses check in. Semua detail dah ada, sign, letak nombor telefon dan email je. Dah boleh masuk bilik. Masuk baju dalam beg dan husband park kereta. Then ke bilik naik buggy. Sebut nombor bilik dan mereka hantar sampai depan tangga. Bilik kami tingkat atas.



Masuk bilik mandi, rehat. 5 petang pergi pool mandi. Seronok la budak² mandi. Kolam budak cangkat je air. Auni keluar masuk kolam macam buka pintu almari je. Saya yang risau. Ajak husband cepat² naik. 6 petang masuk bilik, mandi dan siap nak keluar makan. Keluar naik buggy ke lobi. Dari lobi ke parking naik van. Adik yang bawa van ramah dan baik. Dia suggest makan di Saujana apa ntah nama kedainya. Kedai nombor 2. Siap cadang menu lagi. Terbaik adik ni.


Kami ikut cadangan adik tu. Tak ramai orang. Pilih pari 2 ketul untuk bakar, sotong nak goreng tepung dan siput masa telur pedas. Air fresh orange. Cepat sampai makanan kecuali pari bakar. Kami lapar. Makan laju-laju dan lalat sangat banyak. Kehadiran lalat mengganggu kami. Sampai dah habis makan, pari bakar masih tak sampai. Lauk sedap. Lepas 10 minit habis makan baru pari bakar sampai. Ratah je, dah nasi habis. Sedap perapan pari. Husband tambah lagi lauk sotong bakar, nasi putih untuk makan kat bilik. Fresh orange lagi 2 bungkus. Semua harga RM86.40.
Masa nak balik orang dah ramai. Nasib kami awal.


Park kereta dan guard inform driver untuk.pick up kami ke lobi. Adik yang sama juga. Ramah tamah adik ni. Naik buggy masuk bilik dan rehat.


No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...