Monday, March 16, 2020

Review novel : Lelaki exit 217


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Novel dari penulis favourite saya. Order directly dari penulis dan dihadiahkan rempah kari ikan sekali. Saya suka baca novel, boleh dikatakan saya masih belum stop baca. Stok novel yang belum dibaca masih banyak di rumah. Biasanya oaling cepat seminggu ke sebulan untuk habiskan sebuah novel kerana saya hanya membaca ketika masa lapang waktu bekerja. Tetapi novel Kak Lynn ni saya mampu habiskan kurang dari 24jam. Sebelum mulakan pembacaan Lelaki exist 217,saya khatam semula pembacaan kisah Sakura Samseng Jalanan kerana wataknya hero kesinambungan dari sini. Saya puas hati selepas tamatkan bacaan. Puas hati dengan endingnya, jalan ceritanya, cover novel, penanda buku dan lain2 lagi. Selepas habis bacaan saya tertanya-tanya tentang hasil ujian dari baju Riya yang penuh berdarah adalah dari darah siapa. Owh, novel ni ada kisah misteri, mistik dan percintaan. Cintanya tak banyak tapi just nice untuk penambah perasa.

Sinopsis
Riya, penulis novel, koma 6 bulan selepas ditembak oleh seorang pegawai polis kerana dijadikan tebusan. Sedar dari koma, dia hilang ibunya dan tempat tinggal. Yam, teman baiknya membantu mencari rumah sewa dan tinggal bersama Mai. Riya berjumpa Ferhad secara tidak sengaja ketika mengisi minyak dan Ferhad membantunya ketika itu. Dan beberapa kali lagi pertemuan antara mereka. Ketika mereka bertemu, pasti Riya hilang beberapa hari tetapi bagi Riya dia cuma tiada beberapa jam. Dia menceritakan tentang Ferhad, tapi bagi Yam, Ferhad itu tidak wujud. Shafik, pegawai polis yang bercuti tanpa gaji selepas selesaikan kes Sakura. Kini dia berkebun dan gembira dengan cinta barunya. Fauzi dan Iqbal, temannya meminta bantuan Shafik untuk tengokkan Riya. Riya meminta bantuan Iqbal apabila berjumpa Ferhad didalam mimpi dan Ferhad berlumuran darah. Secara tidak sengaja Shafik membantu Riya menyelesaikan misteri Ferhad. Bagi Shafik Ferhad hanya kawan khayalan Riya tetapi dia percaya kewujudan Ferhad selepas mendengar suara Ferhad. Siapakah Ferhad? Bantuan bagaimanakah yang mahu Riya hulurkan?

Saya bagi 5 bintang untuk karya ini. Saya suka setiap ayatnya, lawaknya, penceritaannya, dramanya dan banyak lagi. Tak rugi membeli 😘

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...