Tuesday, July 26, 2011

jumpa doktor orthopedic (tulang)



salam dear  readers..
baru sampai rumah mak...
pg tadi ada appointment dengan klinik orthopedic(tulang)
pertama kali jumpa dotor tulang sejak discharge from ward.
last week jumpa doktor neurosurgery di PGH.
appointment kul 8 pagi. hubby lak kul 10 pg.
tp biasala kalau dah libat byk org ni mana nak sampai tepat waktunya..
ayah sy 8 lebih br nak kuar umah. nak siap sy lagi..
sampai sebelum 9pg tapi sebab lewat, sy hanya leh jumpa doktor selepas 10pg.

hubby gak yg jumpa doktor dulu.
alhamdulillah hubby getting better. da leh start keje..
yg wife ni  problem.
kaki yg operate tu still bengkak.
lutut xleh bengkok.
kaki pon xleh tergantung macam tu je.
kena diampu.. tapi jahitan di tempat operation dah bukak td.
tak la sakit sangat. kena jumpa doktor balik lagi 2 minggu.
semua pon yang jumpa hari ni asyik dok suruh exercise.

exercise saya adalah melompat dengan kaki kiri dan kaki kanan xleh menyentuh lantai. menggunakan crutches.
bayang la berat badan sepenuhnya bergantung pada kaki kiri.
pastu bila melompat mesti kaki kanan yang operate ni sakit.
seseorang kena berdiri pimpin saya sebab takut saya jatuh ke belakang.
saya mudah pening sekarang. mungkin disebabkan bengkak dan pendarahan pada otak.

MC saya yang dulu habis ari ni. td diorg sambung MC sampai next TCA lak.

jom layan gambar tulang femur(peha) yang sebelum dan selepas operate.
sumber GOOGLE.. femur saya sendiri xde snap pic lak.


ni pic google bukan pic saya. abaikan apa yang tak patut.
ni sebelum operation. peha patah 2 tempat.
di tengah (seperti gambar) dan di atas.


ini pic selepas operate. yg terang tu besi yang dimasukkan dalam tulang peha (femur)
after STO. abaikan pemandangan buruk.. view @ femur. lokasi tulang peha patah 2


sangat susahkan saya nak bergerak?
dengan kaki yang dimasukkan besi perlu berehat sekurang - kurang 3 bulan.
tak boleh bengkok kan lutut.

sekarang hari - hari saya terfikir apa nak jadi nanti..
camna ngan kerja saya, masa depan saya.
sian sangat kat hubby. semua dia kena wat sendiri.
dekat saya pon dia yang watkan. bagi mandi, hidang makan, pakaikan kain, seluar.
semalam dia dok tanya baju raya nak pakai colour ape.
saya langsung tak terfikir pasal raya dan puasa.
saya fikirkan masa depan saya dan apa yang dah lalui.

4 pendapat:

azwa amani said...

amani pernah patah tangan...seksa kot...

MiEzA said...

patah kaki seksa lagi dr patah kanan.. huhu..

Cik Puan Syafa said...

patah kaki, nak gerak payahnya...kuatkan semangat ya Miza..i.Allah oneday awk akn bole berlari kembali

MiEzA said...

syafa - insya Allah.. harapnya macam tu la

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...