Monday, November 13, 2017

Sky Mirror


Assalamualaikum dan salam.sejahtera.

Masa plan nak bercuti di Selangor, saya blogwalking mencari destinasi menarik sekitarnya yang unik dan jarang². Tak nak la pagi Sunway Lagoon ke Gambang ke shopping mall. Itu dah biasa sangat. Then masa survey nak stay kontena mana, terjumpa tentang sky mirror di website Padi Box. Tengok gambar cun. Terus saya contact person in charge tanya tentang itu. Tetapi si dia kurang mahir komunikasi english dan Malay. Lain saya tanya lain yang jawab. Banyak yang dia reply wording chinese ke mandarin tak tau. Saya pergi google translate pun lintang pukang maksudnya. Masa tu banyak persoalan di fikiran saya berkenaan sky mirror.


Di sebabkan tak nak salah paham, saya blogwalking. Tak ramai melayu yang pernah jejak kaki ke sini. Tapi dari beberapa orang yang dah pergi saya dah faham. Sky mirror cuma ada ketika air surut. Kena pergi tempat berkenaan sebelum air surut. Masa tu posing la camna pun. Pastu kena tunggu air pasang baru leh balik. Ada tarikh² tertentu sahaja untuk pergi ke sana. Ada beberapa agen yang kendalikan trip ke sana. Dan harga berbeza sikit.

Saya list harga yang saya dapat.

Agen A
adult rm80 (age 12 and above)
Kid rm70 (age 3-11)
*Kids below 3 free

Agen B
adult rm70 (age 12 and above)
Kid rm55 (age 3-11)
Rm10 (below 3)

Agen C
Mykad Holder - RM80.00
Mykid Holder - RM60.00


Nampak tak beza harga? Saya pilih agen B, Vivian namanya. Dia mahir berbahasa Inggeris dan melayu. Mudah nak komunikasi dan menjawab semua pertanyaan saya. Bincang dengan suami berkenaan plan kami ke sana. Pilih date yang sesuai dengan jadual perjalanan kami dan inform date. Dah confirm kena bayar booking. 3 hari sebelum Vivian message bagi location tempat berkumpul.


Hari berkenaan jumpa vivian di lokasi yang ditetapkan jam 10 pagi. Ramai kumpul di sini. Pergi lapor diri kat vivian dan vivian pas wristband yang kena pakai sepanjang tour. Wristband berfungsi sebagai ID yang kami ni team Vivian. Team Vivian pakai baju biru ada tulis Rainbow Sky Mirror. Kemudian drive ke jeti. Di Jeti park kereta ikut arahan orang di situ dan bayar RM5. Semua yang parking situ yang naik bot ngan vivian.


10.20 pagi bertolak dengan bot. Kami pakai selipar. Husband seluar pendek. Saya gigih pakai jeans. Mula tu dah sarung seluar lain tapi sedap jeans jugak. Mula-mula perjalanan bot ok. Lepas 10 minit bergelombang rasa isi perut dan kepala. Air merecik masuk jangan kata la, memang melimpah ruah. Tempat duduk saya memang basah. Bahagian kaki pun sama. Dalam bot ni kami sahaja melayu. Lain-lain chinese yang pakai short dan skirt pendek.


10.40 pagi sampai di lokasi. Ramai orang. Tak tentu arah kami nak buat apa. Anas Auni mula-mula menangis tak nak jalan. Kami shoot gambar satu keluarga. Nak gerak jauh takut hilang dengan grup kami. Salah seorang team agen panggil kami minta ikut dia ke lokasi. Katanya situ ambil gambar lagi elok dan mereka boleh ambilkan. Terus ikut dia sampai ke hujung. Memang tak de orang. Elok letak barang nak adjust anak², mula la ramai lalu situ. Bagusnya ejen kami semua berbaju biru lengan panjang dan ada tulis nama company mereka. Senang nak kenal. Sama macam kami kena pakai wristband untuk tahu datang dengan mereka.


Team Vivian ada la dalam 6 orang. Semua duk port masing² dengan posisi meniarap. Bwratur la kat tepi tu tunggu turn. Kami malas beratur. Shoot je ikut suka kami. Anas Auni demam memang tak bagi kerjasama. Auni masa awal je ok, lepas tu nak berdukung je. Anas, bila saya kata main la pasir dengan air tu, seronok la dia main. Panggil nak bergambar memang tak layan. Dah tak sihat, tak pe la. Ikutkan awal tu nak batalkan je tapi deposit memang tak dapat balik. Rugi la pulak kan.


Dekat sini tanah lapang berair. Air paras tapak kaki je. Berkaki ayam di sini. Asut semua kena tinggal dalam bot. Bawa air masak. Buang air siap² dekat jeti sebelum naik bot. Boleh bawa props sendiri. Saya tak sempat nak beli sebab suami demam seminggu sebelum trip. Vivian ada sedia sebakul props. Guna je. 12 lebih semua dah mula beredar. Naik bot diberi roti, nasi lemak, keropok dan air mineral. Bot menuju ke lokasi mana ntah. Ada yang turun. Ada toilet kot. Lama gak kat sini. Nak tanya pun tak de yang boleh komunikasi. Saya lak berat mulut dan kepala pening. Sudahnya pejam mata.

2.15 petang, bot gerak balik. 2.30 sampai jeti. Staf yang kerja dengsn Vivian bagus. Sentiasa membantu. Tolong pegang Auni masa saya nak turun naik bot. Vivian sambut depan bot. Bayar duit baki. Husband tukar seluar. Anas tidur, lapik dengan towel je. Baju seluar memang basah. Husband terus drive ke Padi Box. Di situ baru mandi, tukar baju.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...